15/07/2006 Güney Yüzü Klasik Rotası/Ağrı Dağı – Volkan Çakır, Cevher Bilger, Tayfun Arıkan(Kulüp Dışından), Tuğba Öztürk(Kulüp Dışından), Serhan Atabaş(Kulüp Dışından), Nike(Sibirya Huskysi)

Tarih: 15/07/2006

Ekip: Volkan Çakır, Cevher Bilger, Tayfun Arıkan(Kulüp Dışından), Tuğba Öztürk(Kulüp Dışından), Serhan Atabaş(Kulüp Dışından), Nike(Sibirya Huskysi)

Yer/Bölge: Ağrı Dağı

Rota: Güney Yüzü Klasik Rotası

15 Temmuz da öğleden sonra Van’a indik. Şehir merkezinden Doğubayazıt minibüslerine (son minibüs 15 ‘te bilginize) atlayıp 2 saatte Doğubayazıt’a vardık. Akşam Doğubayazıt’ta kaldık gayet ucuza temiz oteller bulmak mümkün. Pazar sabahı son alışverişlerimizi halledip Gürbulak yoluna doğru çıkıp 5 km sonra ki jandarmaya uğradık. Bu arada en az 1 hafta öncesinden ağrı valiliğine çıkış izni için başvurmak gerekiyor. Başvuruda ekibin adı soyadı, T.C kimlik no ve ikametgâh adreslerini fakslamanız yeterli varsa dağcılık lisanslarınızı faklarsanız ve yanınıza alırsanız faydası oluyor söyleyeyim. Jandarmaya ekip liderinin kimliğini bırakıyorsunuz bir de 12 saatte bir arayıp vukuat yoktur çekiyorsunuz.(her yerde tel çekiyor tabii).Benim kimliği ve tel noyu bırakarak jandarmadan ayrıldık. Jandarmadan 2-3 km sonra sola toprak bir yol ayrılıyor. Birçok köyün tabelası var ancak eli köyü yazmıyor. Yola saparak birine sorarsanız eli köyünü gösteriyor. Yarım saatlik mesafede eli köyüne ulaştık. Araç yolu 1-2 km daha gidecek kadar düzgün. Aracı köyde güvenli bırakabiliyorsunuz. Köyden 3200 deki ana kampa eşyaları taşımak için at kiralamak mümkün bir at 2-3 kişinin eşyasını taşıyabiliyor ancak 200 ytl gibi uçuk fiyatlar istiyorlar gerçi pazarlığa açık 75 e kadar indirmek mümkün. Bizim o kadar da paramız olmadığından köyden öğlen gibi yüklenip çıkışa başladık. Atların gittiği anayoldan giderseniz yol korkunç uzuyor ancak bunları kesen patikaları kullanırsanız 3-4 saatte ana kampa varmak mümkün yol boyunca su yok zaten en büyük problem su ağrıda. Saat 17 gibi ana kampa vardık. Çadırları çıkışta tanıştığımız yerel rehberlik yapan sabit çadırları kurulu hayvan besiciliği yapan köylülerin yakınına kurduk. Su problemi için ya atçılara para karşılığı getirtiyorsunuz ya da sobek in ana kampında yukardan çekilmiş bir hattan su alabiliyorsunuz. Ancak muhabbetiniz gerekiyor pek vermeye gönüllü değiller biraz rica minnet oluyor. Hava gayet sıcaktı ancak çok kuru olduğu için yapış yapış olmuyorsunuz. Pazartesi sabahı 8 gibi kalktık bugün için yüksüz bir şekilde aklimitasyon için 4200 e çıkıp inmeyi planladık. Ana kamptan 4200 kampına atlarında kullandığı düzgün bir patika mevcut ve çıkış 3-4 saat sürüyor.9 gibi çıkışa başladık 3700 civarına geldiğimizde sol tarafımızdaki kar kulvarından eriyen kar suyunun ufak bir şelale yaptığını gördük su problemimiz olduğundan patikadan çıkıp şelalenin altına geldik. O anda yukardan kopan birkaç kaya üzerimize geldi ne yazık ki bir tanesinden kaçamadım ve alnıma isabet eden yumruk büyüklüğündeki kaya 2cm lik kemiğe kadar bir açılmaya sebep oldu. Hemen acil müdahale yaparak(ekibin ilk yardım sorumlusu da bendim üstelik)kanamayı durdurduk. Gördüğümüz gibi ilk yardımcıya da ilk yardım gerekebiliyor. Ben ve partnerim hızlı bir şekilde Doğubayazıt’a inme kararı aldık. Ekibin geri kalanı ana kampta bizden haber bekleyerek kaldı. Hastanede atılan 3 dikişten sonra baş travmalarında beyin kanaması riskine karşı 24 saat gözetim gerektiğinden geceyi Doğubayazıt’ta geçirdik. Salı öğlen gibi 24 saatin dolmasını takiben ben ve partnerim ek yiyecek alarak(kazadan dolayı faaliyet 1 gün uzadı)tekrar ana kampa döndük. Çarşamba sabahı 8 gibi kalkıp kampı toplayıp 10 da 4200 kampına doğru çıkışa başladık.14 gibi 4200 kampına vardık. Bir sırt hattının ortasında hafif bir düzlükte olan kampta hazır çadır yerleri mevcut ancak boş yer bulmak ciddi problem şirketler genelde yerleri kapmış oluyor ve çok kalabalık yabancı gruplar getiriyorlar. Zaten dağda Türk’e rastlamak müzice gibi bizden başka tırmanış yapan Türk ekip yoktu. Yukarıdan hatla çekilmiş su mevcut ama tadı ve rengi berbat hem ana kamp hem 4200 deki su için klor tablet götürmek iyi olur. Sabaha karşı başlayacağımız zirve çıkışı için istasyon malzemeleri, emniyet malzemeleri kontrolü ve acil durumda ne yapılacağı(kafaya taş veya AMS gibi)gözden geçirildikten sonra erkenden yatıldı.2 30 gibi kalkılıp hazırlanılıp.4 gibi zirve çıkışına başlandı. Zaten bir gün evvel keşfini yaptığımız düzgün bir patikayla sırt hattı boyunca zirvenin batısında kalan İnönü zirvesine doğru tırmanıyorsunuz. Patikayı kaybetmek çok mümkün değil sırtın üstünde kalıyorsunuz ve zirve kuzey doğunuzda kalıyor. Ayrıca her 100 metrede bir AKUT’UN diktiği çubuklar mevcut onları da takip edebilirsiniz.4900 e kadar patikayı takip ettikten sonra buzula girdik. Yine buzulda da İnönü zirvesine doğru 50 m daha yükseldik asıl zirve hala doğumuzda kaldı. İnönü zirvesine varmadan yönümüzü doğuya zirveye doğru çevirip yükselmeye devam ettik.5000 m civarında ünlü yan geçişe geldik ve durumu değerlendirip sabit hat kurmaya gerek duymadık Bu mevsim için yan geçişte kazma krampon yeterli ancak kışın emniyet gerekebilir. Ayrıca geçişte rotayı aşağı doğru kaydırılsanız buz kulvarında kazma duruşu imkânı yok kesin ölüm. Yan geçişten sonra hayli düz genişçe bir platoya vardık ve zirve külahı tam kaşımızdaydı. Saat 9 da zirve külahını da tırmanarak 5 saatte zirveye vardık. Yerkürenin ısınmasıyla yükselen hava yukarıda şiddetli rüzgâra ve buzula çarpan havadaki nemin yoğunlaşmasıyla hafif bir sise dönüşüyordu. Bu yüzden görüş kötü ve ayakta durmak pek mümkün değildi. Son anda hava açtı biraz manzara seyredip inişe geçtik. İnişte platoda yönümüzü hafif şaşırdık(çıkışta ki sisten dolayı)neyse ki yanımızda ki GPS sayesinde rotayı toparlayıp inişe geçtik.12 gibi kampa vardık. Yaz çıkışlarında kamplar ne kadar sıcak olursa olsun buzul ciddi soğuk oluyor ona göre giyinmek lazım. Çıkış boyunca ekipte hafif baş ağrısı dışında AMS belirtisi görülmedi onun içinde parasetemol desteğiyle çıkışa devam edildi. Tek AMS olan Nike ti(Sibirya husky si)fena kustu ancak ona ilaç desteği veremedik. Bu arada Nike ağrıya tırmanan 3. köpek oldu. 2 saat kadar kampta dinlendikten sonra direkt köye inme kararı aldık. Kampı toplayıp 15 gibi inişe başladık. Çok eziyetli geçen 6 saatlik 4200 den 2000 e inişi 21 de köyde tamamladık. Eğer zamanınız varsa inişi bir gün sonra yapmanız tavsiye edilir. Orada ki insanlarla iyi diyoloğumuz oldu tel falan aldık gidecek arkadaşları bilgileri iletebiliriz.