05/11/2022 Güzeller ve Lahitkaya Klasik/Aladağlar – Çağatay Gödek, H. Bilgenaz Kahraman

Lahitkaya’da biz

Kullanılan Ekipmanlar: Kask

Hava Durumu: -5 derece civarı, açık

5 Kasım Cumartesi

4 Kasım günü akşam 22.00 civarı Arda, Çağatay ve ben yola çıktık. Ertesi gün vardığımızda Arda kamp alanında dinlenecek, Çağatay ile ben faaliyete başlayacaktık. Çağatay daha önce iki kez Güzeller ve Lahitkaya yaptığı için bölgeyi iyi biliyordu ancak ben Aladağlarda ilk defa faaliyet yapacağım için bölgeye yabancıydım ve içime sinecek kadar çok araştırma yapmadığım için yolculuğu rapor okuyup topo inceleyerek geçirdim.

Sabah Niğde’deki börekçide kahvaltımızı yaptıktan sonra Sarımemetler’e doğru yola çıktık. Arabayla taş yolda ilerlerken güneş ışığının vurduğu dağlar o kadar güzel, o kadar mistik duruyordu ki hayranlıkla izleyerek acelesiz, telaşsız çadırımızı kurduk ve gerekli hazırlıklarımızı yaptık. Kahvaltıyı güzel yaptığımız için öğle yemeği yemeden biraz meyve atıştırdık ve 13.00’da Emli vadisi boyunca yürüyüşe başladık. Çok güzel Bölük Ormanında kaliteli kuşburnu yiyerek ve kenardaki böcek tuzaklarını, tabelaları inceleyerek ilerledik. Koca Dölek’e vardığımızda biraz mola vererek bisküvi, çay bir şeyler atıştırdık. Bölgeyi daha iyi öğrenmek için arada sırada haritayı inceleyip zirve isimlerinin üstünden geçtik. 16.30’a doğru Vali Konağı’nda güneşe bırakılmış 10 litreye yakın su bulduk, Çağatay şişelerin etrafına taş döşeyip korumaya alırken ben de Arda’ya haber verdim. Güzeller Çanağı’na doğru ilerleyerek yaklaşık bir saat sonra bivak atacağımız yer olan Sıyırma Sapağı’na vardık. Ben bivak için taş örmeye başladım, Çağatay da yukarılardaki minik oyuklar ve mağara benzeri oluşumlar bivak için daha iyi olur mu diye kontrol etmeye gitti. Ancak yukarılarda uygun yer olmayınca en başta belirlediğimiz yerin bizden sora gelenlerin katkılarıyla zaman içerisinde büyüyeceğini hayal ederek bivak alanımızı tamamladık. Çağatay bivaklarken ayaklarımızı batıya, Emli Vadisi’ne doğru uzattığımızda hemen solumuzda Tıkaçkaya’nın kuzeyinde kalan minik kayalık yükseltiye biraz tırmanarak oynayan taşları temizlemişti ama biz yine de taş düşme ihtimaline karşı alarmımızı gün doğumu öncesine kurduk. 18.30’da hava karardığında ay ışığı her yeri aydınlatıyor olmasına rağmen yıldızlar pasparlaktı. Akşam yemeğimizi yedikten sonra sohbet edip çayımızı yudumlarken manzarayı seyrettik. Uykuya geçmeden öncesi biraz soğuktu ama gece gayet rahat geçti.

Bölük Ormanı
Kocadölek
Bivak attığımız yerden doğuya bakış ve fotoğrafta asla göründüğü gibi çıkmayan ayın doğuşu

6 Kasım Pazar

Sabah 5.30 gibi gözlerimizi açtığımızda yine muhteşem yıldızlı bir gökyüzü bizi karşıladı. Rotalara yaklaşmanın vermiş olduğu rahatlıkla keyif yaptık ve 7.30’u geçerken yürüyüşe başladık. Biraz ilerledikten sonra sağdaki patikadan devam ederek güneye sapmış olduk ve tam Güzeller ile Lahitkaya arasındaydık. Güzeller zirveye varmak için geçmemiz gereken Tıkaçkaya’ya ulaşmak için kayalık zeminin üzerinden düz ilerleyerek tam karşısına vardığımız noktada çarşağa vurup dimdik yükselebilir ya da biraz sollu gidip Güzellerin batı yüzünden çarşak boyunca çapraz bir geçiş yapabilirdik. İlkini tercih ederek Tıkaçkaya’ya vardık. Tırmanılan setler öncesi ve arası çarşak zemin yer yer buz olduğu için karın üstüne basmadan kenarlardan yükselerek tırmanış yaptık. Tıkaçkaya’dan zirveye kadarki yolun mesafe olarak yarısından sonra kuzeyde kalan Güzeller zirveye sapılan noktada eğim düştüğü için daha kolay ilerleyerek 10.50’de Güzeller zirveye vardık. Zirvede çok oyalanmadan biraz alçalıp rüzgâr almayan bir yerde uzunca öğle yemeği için hazırladığımız sandviçleri yedik. Biraz daha alçalarak eğimin bir tık arttığı noktaya vardığımızda diğer iki grup ile önceden telsizle haberleşip altımızda olduklarını bildiğimiz için taş düşürmemeye dikkat ederek alçaldık ve tam üstlerinde olduğumuz noktada Ardalar ve daha da aşağıda Muhammedler daha güvenli yerlere geçerek bi yarım saat kadar sikkelerin olduğu yere inmemizi beklediler. Ben ip inişi yaparken Çağatay yanımdan pıt pıt serbest iniverdi. İki ipi ve iniş istasyonunu diğerlerinin inişi için bırakarak Tıkaçkaya’nın altındaki çarşaktan daha da alçalarak Lahitkaya yoluna koyulduk. Hafif sollu yükselerek kayalıkların üstüdeki çarşaklara varınca kuzey yönünde devam ettik. Güzeller’den batıya bakıldığında birbirinden yükseklik olarak çok farklı olmayan dört çıkıntıya sahip Lahitkaya’nın en sağda kalan zirvesine varmanın birkaç yolu vardı. Hafif alçalıp tekrar keskin bir yükseliş yapmak yerine patika dışı gibi görünen bazı minik kaya yerlerini tırmanarak yükseliş yaptık ve 15.20 gibi zirveye vardık. Çay içip bisküvi atıştırarak zirvelerin isimlerini filan gözden geçirdik. 40 dakika sonra civarı inişe geçtik. Hava kararmadan yaklaşık 1.5 saat önce bivak yaptığımız yere vararak faaliyeti sonlandırdık.

Bilgenaz.

Güzellere yükseliş sırasında güneye bakarken karşılayan İstanbul Tepe
Güzeller zirve manzarası (kuzeye bakış)
Güzeller zirveden batıdaki Lahitkaya’ya bakış
Güzeller’den güneybatıya bakıldığında, Kaldı
Lahitkaya zirveden Güzeller’e bakış
Lahitkaya’da biz

Notlar:

• Mapcarta, Fatmap gibi uygulamalarda sanırım bir miktar serbest tırmanış olduğundan Güzeller ve Lahitkaya’ya çıkan patikaları göstermiyor göz önünde bulundurulması iyi olur. Tıkaçkaya’yı tanıma işi İTÜDAK ve diğer kulüplerin raporları okunup çalışılarak halledilebilir.
  • Serbest tırmanışların ve ip inişinin olması faydalı ve öğretici.
  • Kış şartları olduğu için sırtlarımızda 50 L’lik çantalar var idi, buradaki minik tırmanışlar daha küçük çantalarla çok daha konforlu olur.
  • Çok keyifli bir faaliyetti. Bir gün öncesinde bivak atmak da rahatlattı.