06/05/2023 Sematepe Kuzeybatı Kar-Buz Kulvarı/Aladağlar – Aykut Kabaoğlu, Osman Yücehan Kutlu

Tarih: 06/05/2023 – 09/05/2023

Ekip: Aykut Kabaoğlu, Osman Yücehan Kutlu

Yer/Bölge: Aladağlar

Rota: Sematepe Kuzeybatı Kar-Buz kulvarı

Kulüpten Alınan Ekipmanlar: 3K, Bivak, Buz Vidası, Sikke, Friend (bozkaya için), Takoz (bozkaya için), 2 yarım ip, kişisel emniyet ve istasyon malzemeleri

Kullanılan Ekipmanlar: 3K, Tek iple ip inişi yapıldı

Hava Durumu: Aralıklı kar yağışı, son gün hariç kapalı

Rapor:

Uzun bir aradan sonra tekrar Aladağlar’da faaliyet yapmak için 6 Mayıs Cumartesi sabahı Yüce’nin aracı ile Niğde’ye yola koyulduk. Ana hedef Sematepe Kuzeybatı Kar-Buz kulvarı olsa da her zamanki gibi gaza gelip çevrede çıkılabilecek ekstra rota araştırıp onları da plana eklemiştik. Bunlar; Sematepe sırt hattından gidilen Kocasarp Güneydoğu sırtı rotası ve aynı kamp alanından çıkılabilen ama pek de insanların rağbet göstermediği Bozkaya Kuzeydoğu kulvarıydı. Cumartesi akşamı Demirkazık köyüne varıp Gençlik ve Spor Bakanlığının Kamp eğitim merkezinde kaldık. Akşam hızlıca çanta düzenlemenin ardından yataklarımızda rahat bir uyku çektik.

Pazar gününü yalnızca yaklaşıma ayırdığımız için acele etmeden kalkıp V60’da kahvemizi yaptıktan sonra yine araba ile sokulluya çıktık. Sokulludan saat 10’da yürüyüşe başladık. Narpuz 1’in sonlarına doğru sonsuz çarşağı geçtikten sonra 2. kapının başlangıç noktalarında çok abartmadan hafif sollu bir şekilde patikayı takip etmek gerekiyor. Narpuz 2.kapıya kadar kar görmesek de kapının en dar olan kısmında karların altından şelale gibi su akıyordu. Burayı geçiş mevsimlerinde vadi tabanından geçmek zor, kışın da yine aşırı kardan dolayı geçmek zor olabiliyor (daha önce de kara gömüldüğümüz için geçemediğimiz olmuştu). Bu yüzden en dar kısımda sağa doğru 5-6m yükselip kayaların üzerinden yan geçerek burayı aşmak gerekiyor. Çanta ile geçerken hafif zorluk yaşatabiliyor. Narpuz 2’de ise beklemediğimiz kadar batak kar vardı, birçok kez dizimize kadar gömülerek iz açmak durumunda kaldık. Saat 16 gibi hava kapatmaya başladı ve kar yağışı başladığı sıralarda rota girişine yakın bir noktada tümsek tepe hizasına çadırı attık.

Kar yağışının hafif hafif gece boyu sürmesi bizi biraz tedirgin etti. Pazartesi Sematepe için 03:50’de uyandık ancak kar yağışının devam etmesi ve havanın kötü göstermesi sebebiyle bugün rotaya girmeyip çadırda beklemeye karar verdik. Her ne kadar bu durum moralimizi bozsa da gün içerisinde doğru karar verdiğimizi anladık. Neredeyse tüm gün Sematepe kapalıydı ve rotaya girmiş olsaydık inişte sıkıntı yaşayabilirdik. Pazartesiyi boş geçince çok istekli olmadığımız Bozkaya’yı iptal edip Salı günü tekrar Sematepe için uyanırız dedik ve gün boyu saçma sapan vakit geçirip çadır içinde oyunlar uydurmaya çalıştık. Bir ara rotanın altına gidip çevreyi inceleyip kar durumuna baktık ve hiçbir şey yapmadan günü noktaladık.

Salı sabah 03:45’de kalkıp sıcak sütte müsli ile güzelce kahvaltımızı ettik (tavsiye edilir). 05:15’de kramponlarımızı giymiş yola koyulmuştuk, 06:00’da rotaya girdik. Kar koşulları kulvar için pek elverişli değildi. Hem bazı yerlerde tabakalaşma mevcuttu hem de bazı yerlerde çok fazla batıyordu. Yine de erken saatte rotaya girdiğimiz için hava ısınmadan hızlıca bitiririz diyerek devam ettik. Kulvar belirgin bir hat üzerinden kilit etaba kadar ilerliyor. Kilitte kaya üzeri tamamen buz kaplıydı, sağlam buz vardı. İp açsak mı diye düşünsek de çok kısa bir etap olduğu için serbest geçtik. Kilidi geçer geçmez daha önceki raporlarda belirtildiği gibi sağ hatta kaldık zaten korniş de kendini hemen belli ediyor. Kornişe doğru yine batak karda biraz debelenerek yükseldik ve kornişin solundan sırt hattına saat 07:25’de vardık. Zirveye gitmesek de iyi bir manzara görebilmek için yalancı zirve gibi bir yerin yanına kadar yükselip bir şeyler atıştırıp 15 dakika etrafı seyrettikten sonra 08:00’da batı yüzünden inişe koyulduk.

Rota Başı
Kilit Etap
Kilit Sonrası Korniş
Batı Yüzünden İniş

Batı yüzünden inişte çok belirgin bir hat yok. Yüzün ortalarına yakın bir noktadan rahat gözüken kayaların aralarından indik. Birkaç daralan noktada nereden insek diye düşündürdü. En son çok zorlamadan kayaların üstünde buz kaplı bir noktada risk almayıp bir babadan yardımcı ip bırakarak 10-15 metrelik ip inişi yaptık ve sonrasında tümsek tepe ile batı yüzü arasını hedefleyerek çadıra doğru yürüdük, saat 10:00’da çadıra vardık. Biraz yatıp dinlendik ardından 11:30’da kampı toplayıp dönüşe koyulduk.

Dönüşte Narpuz 2’de yine bata çıka keyifsiz bir şekilde yürüdük. 2. kapıya vardığımızda da girişte geçtiğimiz gibi sol tarafta kalan kayalık etabı kullanarak akan suyun yanından geçtik. Daha sonra vadi ortasından yürürken Yüce bir anda karın için gömüldü. Yaklaşık 3m’lik bir çatlak ortaya çıktı. Neyse ki Yüce tamamen gömülmeden sağdan kayanın üzerine çıktı. Aslında burda da tam vadi ortasını kullanmamak gerek inersek hafif sağda kayalar üzerinde patikamsı bir yol var, buradan geçmek daha sağlıklı. Koşulların iyi olduğu durumda veya yazın çok rahat bir şekilde geçilen 2.kapı koşullar kötüyken biraz dikkat etmeyi gerektiriyor.

İnişte su akan yeri soldan geçerken Yüce
Çıkışta sağdaki kayalıklardan birkaç metre yükselerek geçilmesi gereken yer

Biraz planımızın gerisinde kaldığımız ve gece İstanbul’a varmayı hedeflediğimiz için Narpuz 1’e geçtiğimizde acele ederken patikaları karıştırıp 1.kapının biraz solunda kaldık. Sonrasında Yüce’nin direkt kapıya yardıralım önerisine uyup ana patikaya bağlanarak kapıdan inerek 14:45’de sokulluya vardık. Sonrasında Niğde ritüelleri ve araba ile direkt İstanbul’a yardırma. Gece 01:30 civarı evlerimize vardık.

Notlar:

• Mayıs sonu Haziran başı girmek uygun olan kulvara, kışın sönük geçmesi ve tarih olarak da yakın zamanda uygun tarih bulamayacak olmamız sebebiyle biraz erken girmiş olduk. Kar koşulları henüz çok iyi değildi Mayıs sonuna doğru daha oturmuş bir kar bulunabilir. Eski raporlarda Nisan sonunda da sağlam kar bulanlar var. Biraz şans işi.

• Faaliyet planlanırken çıkılacak rotaya çok odaklanılıyor; iniş ve yaklaşım üzerinde çok durulmuyor. İkimizin de Narpuz 2’ye en az üçüncü gidişi olmasına karşın hala bazı noktalar hatırlanamayabiliyor, faaliyetin tamamına tekrar iyi çalışılmalı.

• Tarih olarak başka uygun tarih bulamayacağımız için kötü hava durumuna rağmen faaliyete gitmeyi tercih etmiştik ama bu biraz gereksiz risk almaya yol açabiliyor. O yüzden sabırlı olup faaliyet için iyi hava koşulları beklenmeli.

• Bu tarih itibari ile Gençlik ve Spor Bakanlığı Kamp Merkezinin, lisansı olanlar için kişi başı 100tl, olmayanlar için de 180tl bir ücreti vardı.

• Kamp alanında Vodafone çekmezken, Türk Telekom çekiyordu (reklam almadık).

Geri kalan fotoğraflara linkten erişebilirsiniz. İlk kez bölgeye gidecekler için fotoğraflara açıklamalar da ekledim.