10/08/2013 Ortaburun Kuzey Yüzü, Ortaburun Kuzeydoğu Dihedrali/Aladağlar – Umut Şenliol, Barış Kavas

Tarih:  02/03/2013

Ekip: Umut Şenliol, Barış Kavas

Yer/Bölge: Aladağlar

Rota: Ortaburun Kuzey Yüzü, Ortaburun Kuzeydoğu Dihedrali

Kullanılan Ekipmanlar: Kisisel emniyet malzemeleri, Aselsan Cobra Telsiz, 7x Cesitli sIkke, Cesitli uzunlukta perlonlar, 1 set takoz, 1 set friend, 60m 2 Yarim ip, 2 cekic, 2 nutkey, 8kilitli, bivak, ilkyardim cantasi

Bayrama denk geldigi icin zar zor yer buldugumuz Nigde otobusune aksam 21.00’de Harem’den bindik. Sabah 8.30’da Nigde’deydik. Hic acelemiz yoktu cunku bugun tirmanmayi planlamiyorduk. 9.30 Camardi minibusu sandigimiz minibus aslinda 11 minibusu cikinca ve o da yolda jandarma tarafindan cevrilince 13 gibi ancak Cukurbag kavsaginda inebildik. Sansimiza Sarimemetler’e giden bir tur jipi bizi kamp alanina kadar birakti ve zamanimiz var gibi hissedince bir anda karar verip Ortaburun Kuzey yuzune bugun gitmeye karar verdik. Hizlica cadir atip malzemeleri kusanip yola ciktik.

Ortaburun Kuzey Yuzu:

15’de rotanin altina varmistik. Yuzeyden iceri giren catlagin girisinden sagdaki sete tirmandik, bir yilanin huzurunu kacirip kendimize tislatmak suretiyle biraz yukselip buldugumuz saglam bir agactan ilk istasyonu aldik.

1. Ip: IV+, 50 m, Baris

Baslangici genisce bir sete kadar rahat gidiyor (IV-, IV). Setten sonra cok curuk, bacamsi bir kovukta birkac metre yukseliyor(IV+). Burada curuk gozuken 20lik canta ebatlarinda bir kayaya tutunmadan yanindan geciyorum fakat omzum surttugu icin yerinden koparak asagi yuvarlaniyor. Bagirisimdan Umut kacmis, ucuz atlatmis. Kovuktan sonra tekrar bir set, III derece gibi devam ediyor. 15-20 metrelik, rotanin devam edecegi bacanin basinda istasyon kurup Umut’u aliyorum. Istasyon: friend, kum saati, takoz.

2. Ip: V, 12-15 m, Baris

Baca kismen curuk ama emniyet imkani var. Tam ortada bir agacla kesiliyor. Agaci atlattiktan sonra friction’umu icine can yakan bir tas girdigi icin cikartiyor ve sallarken dusuruyorum. Umut asagida basariyla tutuyor. Frictionsiz devam etmeyi denesem de olmuyor, oracikta istasyon kuruyorum. Istasyon: 2 friend

3. Ip: III/V, 50 m, Baris

Umut’tan frictionimi alarak devam ediyorum. Bulundugumuz baca V derece devam edip bitiyor, genis bir sete ulasiyorum. II,III derece devam eden setten 4-5 metre yuselip rotanin devam edecegi kovuga geliyorum. Kovugun sol yuzeyi kirmizi-sari saglam kayadan. Ip sonuna gelmememe ragmen asiri surtunmeden devam edemeyip sol yuzeye aski istasyon kuruyorum: 2 firend + 1 takoz

4. Ip: IV+, 35-40 m, Baris

istasyonun oldugu sol yuzeyden sollu devam ediyorum. Kaya onceki etaplara gore hayli saglam, emniyet imkani bol. Bir sure sonra yuzey egimi azaliyor ve zirve sirtina cikan centige geliyorum: “Gunesi gordum”. Kayalar hayli catlak sunsa da cok curuk. Zar zor istasyon kuruyorum: 2 takoz.

19.20’de malzemeleri toparlayip inise geciyoruz. Karanliga kaldik, donuste 3’luk bir etaptan ip inisi yaparak hizla kampa yollandik. Karanlikta ormanda patika arayarak 21’e dogru ancak kampa variyoruz. Yemek yiyip alarmi sabah 6’ya kuruyor ve 23’de yatiyoruz.

Baris

Ortaburun Kuzeydogu Dihedrali

Ertesi Sabah calan alarmi ucer beser kapatip 07:30 gibi kamptan ayriliyoruz. Rota altindaki slabi serbest tirmanip kuzeydogu yuzu rotasina gore sagda kalan sari kayanin altina dogru yan geciyoruz ve ipe giriyoruz. Saat 09:00. Istasyon: 1friend+1 takoz.

1. Ip: IV+,V-, 35m Baris

Otlu baslangic setinin saginda kalan kizil renkli kayanin sagindan basliyoruz tirmanmaya. Sonrasinda sonunu kuru agacin oldugu catlagi tercih ediyoruz ve bir sonraki sete cikiyoruz. Bu setten yukari bakildiginda gozuken kovuga dogru devam ediyoruz ve ip surtunmesinden dolayi burada yari aski istasyon kuruyoruz. Istasyon: kum saati+friend+takoz Kovuga kadar yukselmektense asagidaki cayir cimen sette istasyon kurmak daha mantikli gibi.

2. Ip: III+,V+ ,55m Baris

Kovugun solunda kalan catlak bu ip boyunun kilit etabi. Emniyet imkani pek iyi degil. Kilit etapta sIkke cakmaya calisirken sIkkelerden birini ucuruyor baris. 2 sIkke cakip kilit etabi geciyor saglam cam agicini da emniyet olarak kullanip bir ust sete cikiyor. Yukarda bunlar olurken ben istasyona agirligimi veriyorum 10 cmlik sette ayakta durmaya calismak yoruyor. Istasyona oturmamla barisin yerlestirdigi takozun patlamasi bir oluyor. Sove saya istasyonu duzelttikten sonra barisa devam etmesini soyluyorum. Sete ciktiktan sonra birkac 3+ lik etaptan sonra buyuk saglamca bir babadan emniyetimi aliyor ve yanina gidiyorum barisin.

3. Ip: IV+,V+ ,25m Baris

Tek babalik istasyonu +1 friend ile modifiye ettikten sonra devam ediyoruz. Dihedral gozukuyor artik. Kisa dik bir etabi(4+)gectikten tekrar otlu bir sete cikiyoruz. Gokayla Onderin bahsettigi ilk 6-lik etap bu setten basliyor. Baris dik etabin iyice zorlastigi yere kadar gidip ufak bir sette istasyon kuruyor. Istasyon: 1 sIkke+1friend+1kum saati

4. Ip: V+,VI- ,35m Umut

Barisin istasyon kurdugu yerden iki secenek gozukuyor. Soldaki kuru agacin bulundugu curuk etap. Sagdaki baca teknigi gerektiren slab kaya. Ben sagdaki catlagi tercih ediyorum. Rotanin ilk cikisinda Onder soldaki curuk etabi tercih etmis –bakiniz tirmanis.org daki fotograf : 3.ipboyu-. Sagdaki 5+ zorlugunda baca teknigiyle rahatca cikilabilecek emniyet imkani iyi olan etabi gectikten sonra hafif sola dogru yukselip saglam bir agaca emniyet atiyorum. Ve sette biraz dinleniyorum. Karsimda layback tirmanisi gerektiren etap var. Oldukca guzel, dagda hic bu zorlukta bir etap gecmedigim icin de bir o kadar urkutucu gozukuyor. Agacin oldugu yerden duz yukselip catlaga giriyorum. Sonrasinda devam etmek icin sag tarafta kalan ince catlaga gecmek gerekiyor. Layback teknigi uygulayarak yukselip agacin ustundeki sette istasyon kuruyorum. Istasyon: 1 sIkke+ 1 takoz kaya.

5. Ip: VI-/VI ,30m Umut

Istasyonda malzemeleri baristan alirken sIkkelerin biri daha bosluga ucuyor.

Pozitif emniyet imkani az olan yuzeyden tirmanisa baslayip catlaga giriyorum. Catlak hattindan yukselinirse eger emniyet imkani iyi friendler guzel calisiyor. Kuru agacin hizasina gelince saga dogru gecip sete cikiyorum. -Ortalarda zor bir uzanma hamlesi yapmam gerekti. Daha kolay bir sekilde de gecilebilir muhtemelen. Onun haricinde bir onceki ip boyundan zor gelmedi- Burda iki secenek var sola dogru yukselen baca etabi. Saga direk sirta cikan slab yuzey. Sagdaki slab yuzeyi tercih ediyorum(IV+). Sirta cikinca istasyon kurup barisi yanima aliyorum. Istasyon: 1baba + 1friend

7 saatte 5 ip boyu tirmanisla rotayi bitirmis oluyoruz. Biraz dinlendikten sonra saatin daha erken olmasini da dusunerek dusurdugumuz sIkkeleri almak icin rota boyunca inis yapmaya karar veriyoruz. Sikkelerin dustugu yerler hemen hemen aklimizda. Bu karari almamizda bizden once rotaya girip rotada donme karari almis ekibin de katkisi oluyor. Rota uzerinde 5 inis istasyonu gormustuk tirmanirken. Onlarin biraktigi 2 perlona rotanin ust tarafi icin 2 tane de biz ekleyip rotayi 4 kere ip inisi yaparak iniyoruz. Rota uzerinde birakilmis diger perlonlari topluyoruz. Inis istasyonlari su sekilde: 1. : baba (rota sonunda) 45m 2. : agac (layback etabindan once) 55m 3. :baba (2. ip boyunun sonunda) 55m 4. : baba(1.ip boyunun ortasindaki set)40m

Rota hatti buyuk setlerden olusuyor diyebiliriz. Bu setleri birbirine baglayan dik ve sert etaplari tirmanmak gerekiyor basta. Sonrasinda zirve sirtina baglanan dihedral etabina geliniyor ve o zamana kadar yenilmis yutulmus toz topraga degiyor acikcasi. Kolay etaplar curuk, zor etaplar saglam aladaglarin geneli gibi. Rotanin dihedral kismi ise oldukca tatmin edici. Zirvede Onder’le Gokay’i aradiysak da konusamadik. Onderin telefonu kapali, Gokay ise Rusya’da cikti. Sahane rota olmus, acanlarin ellerine saglik

Umut

Her iki rotada da paralel ve genis catlaklardan hayli vardi. Friend kullanimi cok rahatti, bunun yani sira buyun boy hegzanlar da hayli is gorebilirdi.

Aksam coken yorgunluk onceki gunden daha fazlaydi. Turlarin kamp alanlarinin butun gun sulanarak neredeyse bataklik haline getirilmesi kamp alanini envai cesit sinegin yuvasi yapmis. Disarida yemek yemek bir yana dursun, kafa feneri acik duramiyoruz ve cadira kacmak zorunda kaliyoruz sineklerden. Gunes tam batarken ormandan tuhaf ciglik sesleri geliyor, hayvanlara aittir diye dusunuyoruz. Bolgedeki tur ascisi “domuzdur” diyor ama benim karadenizde duydugum domuzlarin sesine hic benzemiyor gelen sesler. Daha cok cakal gibi hissettiriyor gelen sesler. Ikisine de ic Anadolu’da yabanciyim, garipsiyorum.

Planimiz 3. Gun Mangirci keciyolu rotasini denemekti fakat yorgunluk ve erken yatamama durumunu bahane ederek gitmemeyi tercih ediyoruz. Sabahki genel halsizlik ve yorgunluk geceki kararimizi destekliyor. Ertesi gun biletlerimizi erkene aldirmaya calissak da tam olmuyor, ve bir gece asti garinda uyumak suretiyle ancak eve donebiliyoruz.