12/08/2007 Kaçkar Büyük Buzul/Kaçkarlar – Volkan Çakır (İTÜDAK), Tayfun Arıkan, Hülya Erşah (PANDÜL)

Tarih: 12/08/2007

Ekip: Volkan Çakır (İtüdak), Tayfun Arıkan, Hülya Erşah (Pandül)

Yer/Bölge: Kaçkarlar / Mezovit Yaylası

Rota: Kaçkar Büyük Buzul

Kullanılan Ekipmanlar: Herkeste 3K, emniyet ve iniş malzemeleri ayrıca 1 yarım ip, 7 buz
burgusu, 7 kilitli karabina, 4 Express, yeterince perlon ve yardımcı ip mevcuttu.

Hava Durumu: Faaliyet boyunca güneşli ve açıktı.

Süre:  –

Rapor

Pazar sabahı kalkıp çok acele etmeden Ayder’den araçla Yukarı Kavron’a doğru hareket ettik. Öğlen gibi Yukarı Kavron’a varıp, hazırlanıp Mezovit’e doğru yürüyüşe başladık. Saat 16 da mezovitte kampımızı attık. Ancak buzulun görüntüsü hiç iyi değildi. Üzerindeki çok fazla kaya döküntüsünden dolayı hayli kirli görünüyordu. Hatta ana çatlaktan sonra üstündeki bele kadar olan bölüm tamamen siyah görünüyordu, sanki buzul üstü çarşak kulvarı gibiydi. Bu bizi hem zeminin oynaklığı hem de daha çok taş düşmesi yönünden hayli endişelendirdi. Yine de sabah rotaya girip duruma bakmaya karar verdik. Saat 3 30 gibi kalkıp 4 30 da kamptan ayrıldık.5 30 da buzulun altındaydık. Hazırlandık ve girişteki 1 ip boyu 60 derecelik etapta emniyet
açmayı uygun gördük. Tüm ekip sete gelince ip birliğine girip 30-40 derece eğimle seyreden buzulda yükselmeye başladık. Uzaktan gördüğümüz gerçekti, buzulun üstü düşen taşlarla örtülmüştü hatta yer yer buzul üstü çarşak olmuştu. Saat 8 gibi ana çatlağa vardık. Biraz mola verdikten sonra ana çatlağın üstündeki 50-60 derecelik son etaba göz attık. Tamamen siyah
gözüken bölüm belin oradaki buzulun 20-30 metre kadar aşağıya doğru erimesinden dolayı düşen taşlarla buzul üstü çarşak etabına dönmüştü. Ana çatlağı geçmek için kullanılan soldaki kar köprüsünün olduğu yerde çok fazla düşen taş yığıntısı olması ve biz oradayken o bölgeye taş düşmesi yüzünden kar köprüsünden geçmekten vazgeçtik. Sağ taraftaki sağlam bir kaya bloğunun altında kalan bölümden geçmeye karar verdik. Ancak buradan geçmek için 90 derecelik 4-5 metrelik buzul tırmanışı yapmamız gerekti. Ana çatlağın üstü kazma krampon tutuculuğunu etkileyecek kadar kirliydi. Hatta bu yüzden 2-3 metrelik bir düşüş yaşadım. Sağlam olarak düşündüğümüz bu kaya bloğundan da taş düşmeye başlayınca buzuldan çıkıp en sağdaki III, IV derece gibi gözüken kaya etabına girmeye karar verdik. Kaya için gerekli emniyetleri çıkartıp hazırlığımızı yaptık. Ancak saatin iyice geçmesi ve sağ bloğun güneş almaya başlaması yüzünden o bölgeden de ufak tefek taş düşüşleri başladı. Bunun üzerine son etap kısmet değilmiş deyip dönmeye karar verdik. Öğlen gibi kampa döndük. Günün gerisini dinlenme ve muhabbetle geçirdikten sonra ertesi sabah kampı toplayıp yukarı Kavrona indik. Daha önceki birçok raporumda da sık sık yazdığım küresel ısınmadan dolayı eleştiri alsam da yine bahsetmeden geçemeyeceğim. Türkiye’deki birçok buzul ne yazık ki küresel ısınmanın etkisiyle hızla erimekte. Küresel ısınmanın bu şekilde gitmesi durumunda tırmanacak buzul bulamayacağımız gibi kuraklık yüzünden uzun vadede hayatta kalmamız bile mümkün olmayabilir. Bu konuyu ne kadar sık gündeme getirirsek insanların enerji kullanımlarında o kadar dikkat etmesini sağlayabilir, belki de süreci biraz olsun yavaşlatabiliriz.