15/08/2007 Verçenik Dağı Güneybatı Rotası/Kaçkarlar – Volkan Çakır, Sedat Mavuzer, Hülya Erşah (PANDÜL), Tayfun Arıkan

Tarih: 15/08/2007

Ekip: Volkan Çakır, Sedat Mavuzer, Hülya Erşah(PANDÜL),Tayfun Arıkan

Yer/Bölge: Kaçkarlar / Verçenbek Yaylası

Rota: Verçenik Dağı Güneybatı Rotası

Kullanılan Ekipmanlar: Herkeste 3K,emniyet ve iniş malzemeleri, Ayrıca 1 tam ip,1 stoper seti,
3-4 sikke, 5-6 Express ve kilitli karabin, yeterice perlon ve yardımcı ip mevcuttu.

Hava Durumu: Faaliyetin çoğunda açıktı ancak ara ara sağanak yağış görüldü.

Süre:  –

Rota Bilgisi

Verçenik dağı Kaçkar’da 3711m yüksekliğinde olup kavron Dağlarının batısında yer alır. Rize Çamlıhemşin’den Çat’a 28km lik hayli düzgün bir yoldan vardıktan sonra buradan sağa devam eden yol izlenerek 7km sonra ortayayla ve başyaylaya varılır. Buradan sonra sola doğru köprüden geçilerek 5km hayli kötü bir yoldan verçenbek yaylasına (2600m kaçkardaki en yüksek yaylalardan biridir) doğru devam edilir. Buraya ulaşım için araç tutulabileceği gibi Ortayayla ve Başyayla minibüsleriyle de ulaşım sağlanabilir. Verçenbek yaylasının hemen dışına da kamp atılabileceği gibi zamandan kazanmak için en iyisi kapılı göllere kamp atmaktır. Verçenbek yaylasından dağa doğru akarsuyun solunda (bu su fırtına deresinin ana kaynağıdır) yer alan patika izlenir. 30-40 dakika sonra vadinin biter gibi olup hafif kapandığı bir alanda solunuzda hayli yukarıdan hızla akan bir su görülür. Bu suyun solunda yukarı çıkan patika izlenirse kapılı göllere (3000m) varılır. Kulvar direkt gözükmez. Büyük gölün sol kıyısından devam edilir. Ana zirve solunuzda kalacak şekilde güneydoğu istikametinde çanağa doğru iyice kapandığı yere kadar taşlık bir arazide hafif yükselerek devam edilir. Bu noktada solunuzda girişi büyük babalarla işaretlenmiş kulvarı görürsünüz. Erken tarihlerde ve çok yağış alan dönemlerden sonra kulvarda genelde kar vardır. Bu noktadan itibaren zirveye olan irtifa farkınız 450m dir. 30-40 derece eğimli, II-III derece çürük kaya etapları ve döküntülü kulvar içinden yükselerek devam edilir. Kulvarın bittiği V çentiğe gelmeden 10m önce kulvarın iyice daraldığı yerden sağa doğru III, III+ derece kaya etabıyla yan geçiş yaparak son etap olan zirve sırtına bağlanan bacanın altına gelinir. Bir ip boyu kadar III, III+ dereceye sahip baca tırmanılarak sırt hattına bağlanılır. Boşluk hissi fazla olduğu için tırmanışçıların tecrübesine göre yan geçişte ve bacada emniyet açılabilir. Sırt hattı takip edilerek 100m kadar sonra zirveye varılır.

Tırmanış

Çamlıhemşin’den sonra yolda muğlama ve kuymak olayına kendimizi biraz fazla kaptırdığımız ve yol çalışmalarından dolayı verçenbek yaylasına varışımız 18 i buldu. Hava kararmadan kampı atabilmek için hızlıca kapılı göllere doğru hareket ettik. 19 30 gibi alaca karanlıkta büyük gölün kıyısındaki kamp yerimize vardık. Sabah rotaya gireceğimiz için fazla oyalanmadan işlerimizi bitirip yattık. Sabah 4 gibi kalkıp 5’te yola çıktık. Kulvara doğru inanılmaz büyüklükte ve denge de duran taşlık araziden yükseldik. 8 gibi kulvarın girişine varıp mola verdik.
Emniyet ve iniş ekipmanlarını giyip kulvara girdik. Bu seneki diğer faaliyetteki gibi yine kulvar çok kuruydu. Kar olmasa bile daha önceki gelişlerimizde en azından su bulabiliyorduk. Kulvar tabanının çok döküntülü olması nedeniyle genelde sol taraftaki III derecelik kaya etaplarını tercih ederek yükseldik. 10 gibi V çentiğe geldik. Yan geçiş için ip açmayı uygun gördük. Daha önceden çakılmış sikkeleri kullanarak bacanın altına dek sabit hat kurduk. Baca yukardan akan su yüzünden hayli ıslaktı ve hazır ipi de açmışken baca içinde emniyet açalım dedik. Bacanın girişinde sağlam 2 sikkeden oluşmuş bir istasyonla ara emniyeti bol ve rahat 1 ip boyundaki etabı rahatça tamamlayıp zirvenin sırt hattına çıktık. Yine çürüklü III derecelik kaya etaplarından 100m daha yükselerek 12 gibi zirveye vardık. 30’a yakın buzul gölünü seyrettiğiniz Kaçkar’da gördüğüm en iyi manzaralardan birine sahip zirvede ağzımız bir karış açık 1
saat kadar mola verdik. Havanında kapatmaya başlamasıyla 13 gibi inişe geçtik. Kulvara kadar daha önceden çakılmış sikkeleri ve babaları kullanarak 4 ip boyu iniş yaparak tabana indik. Hızla kulvardan inişe geçerken hava iyice bozdu ve yağış başladı. II, III derece olmasına rağmen kayganlaşan kayalar hızımızı hayli düşürdü.16 gibi kulvarın girişine indiğimizde Bursa’dan 4 kişilik bir ekiple karşılaştık. Zirveyi denemek için kulvara girmeye hazırlanıyorlardı. Onlara zamanlamanın ve havanın çok uygun olmadığını hatırlatıp dönüşte bizim kampta kahve sözü verip yolumuza devam ettik. Saat 17 30 gibi ıslak, yorgun ama oldukça keyifli kampımıza vardık. Bizden yarım saat sonra zirveden vazgeçmiş Bursa ekibi de yanımıza geldi. Bir şeyler içip muhabbet edip onları yayladaki kamplarına uğurladıktan sonra yemek yiyip her zamanki gibi yorgunluktan sızdık. Güneşli bir sabaha uyanıp büyük gölün kıyısında uzun ve keyifli bir kahvaltı yapıp bazı arkadaşların gölde yüzmelerini seyrettik. Suyu soğuk bulan ekibin yarısı suya girmedi tabii. Hala çok bakir kalmış bir alan verçenik tarafı Kaçkar’ın o kalabalığı yok. Hele Ayder’in kalabalığından sonra ilaç gibi geliyor. Öğlen gibi kampı toplayıp 1 saat’te yayladaki arabaya vardık.