13/06/2006 Paratoner/Dedegöl – Yiğit Kaya, Gökay Bıyık

Ekip: Yiğit Kaya, Gökay Bıyık

Yer/Bölge: Dedegöl

Rota: Paratoner

Everest zirve denemesinin yapılacağı gün, bizim ise eğitimden ayrılan serbest günümüzde her zamanki gibi bir tırmanış yapılacaktı ve bu seneki rota geçen sene açılmış olan “Paratoner”di. Faaliyetten önce Dedegöl toposunun yayınlandığı dergileri ele geçiremediğimizden rota hakkında pek bir bilgimiz yoktu. İstanbul ekibiyle kurduğumuz telefon bağlantılarından ve bir kaç keşif gezisinden sonra rotanın olduğu kuleyi ve daha sonrada rotayı bulduk (rotanın bulunduğu kulenin dibinde ve rota girişinde baba var). 13 Haziran sabahı erkenden rota önündeydik. Rotanın hangi ip boyunda hangi zorlukta olduğunu bilmediğimizden lider çıkışları Yiğit alacaktı tabii ki ve biraz ısındıktan sonra rotaya girdik.

Rota 150 metre uzunluğunda, 3 ip boyu, genel zorluk VII-/ kilit ip boyu VII zorluğunda.

1.ip boyu: Bu ip boyu 45 m ve ilk 15 metresi geleneksel çıkılıyor ve zorluğu VI- (birkaç friend ve takoz seti almak yeterli). Girişteki çatlaktan sonra, sağda kalan ilk boltun altına yan geçmek gerekiyor. Boltun hemen altındaki sette 1 takoz, 1 friend ve babadan istasyon aldık. Rota buradan sonra 7- zorluğunda. Ben istasyona ulaştıktan sonra, Yiğit önden devam ediyor. Yaklaşık yarım saatlik bir tırmanıştan sonra hafif bir balkonu geçmeden önce friend yerleştiriyor ve daha sonra biraz üstteki bolta klibi yapıyor (bu ip boyunun kilidi burası). Ancak (ekspresin bolttan çıkmasıyla) klipten sonra yaklaşık 10 m düşüyor ve biraz yaralanıyor. Bu düşüşte, istasyonu takoz ve friendle yedeklemenin faydasını, şok sırasında babanın üstüne çıktığımda görüyoruz. Biraz dinlendikten sonra rotaya tekrar devam ediyor ve istasyona (askı istasyon, yardımcı ip ve mağaracı mevcut) ulaşıyor. Ben de yanına gidiyorum ve inmeye karar veriyoruz.

Rotanın 2. ip boyu 6+ zorluğunda ve rota üzerinde bulunan bir ağaç hedeflenerek devam ediyor.

3. ip boyu ise biraz negatif bir yüzey ve kilit ip boyu burası. Zorluğu 7 derece. Rota boyunca boltlar yaklaşık 4 metre aralıklarla yerleştirilmiş. Ancak rotanın bazı bölümlerindeki güzel çatlak hatlarında bolt kullanılmamış, geleneksel çıkılmış. Bu nedenle yanınıza birkaç friend ve takoz almak faydalı olacaktır.

İnişten sonra rota için sakladığımız mesir macunu etkisinde olan yiyecekleri yiyip, çevredeki mağaraları keşfe çıkıyoruz. Burada da bayağı tırmanmak gerekiyor. Kamp alanından bakıldığında solda kalan eski dere yatağından girildiğinde, sağlı sollu çeşitli mağaraların olduğu görülecektir. En büyük mağara sağ tarafta ve yukarıya doğru bakıldığında girişin üst kısmı görünüyor. Zevkli bir gezi, tavsiye edilir, ancak dere yatağı yerine sağ taraftaki patikalardan çıkmak ve inmek daha mantıklı. Özellikle inişte yataktaki pürüzsüz eski şelale yüzeylerini geri tırmanmak zorunda kalıyorsunuz (şelale, zorluk 5 /varyant rota zorluk 5-). Öğle saatlerinde kampa dönüp, iyice dinleniyoruz. Öğleden sonra başlayan sağlam rüzgar ve ardından yağmurda, kulelere doğru bakıyorum ve iyi ki inmişiz diyorum.

Isparta toposu için Takoz’un 2005 yaz sayısına bakabilirsiniz. Herkese iyi faaliyetler…