13/08/2022 Büyük Demirkazık Dağı Kuzeydoğu Sırtı/Aladağlar – İsmail Ağdaş, Volkan Çakır

Rota sonu fotoğrafı.

Tarih:  13 Ağustos 2022

Ekip: İsmail Ağdaş, Volkan Çakır

Rota: Büyük Demirkazık Dağı Kuzeydoğu Sırtı

Kulüpten Alınan Ekipmanlar: Geleneksel tırmanış malzemeleri, bivak

Kullanılan Ekipmanlar: Kamp Malzemesi

Hava Durumu: Açık güneşli

Pandemi sonrası tırmanışa geri dönmek için fırsat kolluyordum, fakat plan yapmak çok gözümde büyüyordu. Tam da o sıralarda volkanın solo bdk kuzey doğu planladığını öğrenince hemen yanladım ve hafta sonu yola çıkmak için hazırlıklara başladım. Rota, ilk bakışta ısınma için mükemmel görünüyordu. BDK’nın en uzun rotalarından biri ve teknik zorluklarla yıpranmadan keyifli bir tırmanış yapabilmemiz için çok idealdi.

Rapor için tutuğum notlar ve fotoğrafları eski telefonumla birlikte kaybettiğim için pek detay veremeyeceğim daha çok izlenimlerim üzerine yazacağım. Kuzey-doğu sırtındaki manzara, güzel ve dik külah tırmanışı, çok kısa olsa da epik kılçık geçişi ve ip inişi, doğu duvarına bağlanışı ve slab tırmanışları, son olarakta zirve öncesi çürüklü rampaları bir tırmanışta birçok deneyim kazanmanızı sağlıyor. Dedikleri gibi kesinlikle tırmanılması gereken bir hat.

İlk kısımları planladığımız gibi free giderek sırtın kamburlaştığı ve dikleştiği yeri hedef alarak ilerliyoruz. Sanırım normalde ilk 3 boyu buraya kadar tanımlanıyor. Yolda birkaç sikke de görünce hattan emin olarak sırta devam ediyoruz.

Serbest geçilen az eğimli yüzeyler

Sırta gelince tırmanmak gereken yer hemen kendini belli ediyor 5-6 metrelik bir diklik ve sonrasında ince sırt hattı. Malzemeleri kuşanıp ben başlıyorum. Gözüme kestirdiğim çatlak hattını biraz hafife almışım ki yaklaşım ayakkabılarıyla girdikten sonra slaplaşan yüzeyde ayağım kayıyor düşüş sırasında attığım kırmızı friend de çıkınca kendimi volkanın yanından uçarken buluyorum. Neyse ki setin eğimi, çarşak falan derken pek hasar almadan bu düşüşü atlatıyorum. Birkaç ezilme ve kırık bir başparmak tırnağıma volkan birkaç sargı atıyor ve toparlandıktan sonra volkan devam ediyor. bu sefer soldan sırt hattından daha az dik olan bir yerden girip sırta çıkıyor. Sonrasında beni sırta alıyor ve sırt bitene kadar runing belay devam ediyoruz. Arada babaların sağından solundan geçerek ve sırtın farklı taraflarını kullanarak ilerliyoruz.

Runing-belay geçilen sırt hattı.

Sırtın bittiği yerde kocaman bir babaya dolanmış bir ip var ve bunu istasyon alarak külah tırmanışına başlıyoruz. Bir yerden sonra volkan fazla sola gidip zorca bir sırtta kalıyor ve devam etmek yerine istasyon alarak lider malzemelerini bana yolluyor. Ben sağdan devam edip volkanın hizasını geçtikten sonra malzeme atıp ip boyunu tamamlıyorum. Tam hatırlamasam da biraz tırmandıktan sonra volkan kılçık hattına kadar devam ediyor. Başlangıcındaki sikkelerden istasyon alıp beni yanına alıyor.

Sırtın sonundaki büyük baba istasyonu.
Devam etmeyip sağdan gittiğimiz sırt.

Kılçık gerçekten lego gibi duruyor ve boşluk hissi de cabası, ürkütmedi değil ama istasyona güvenip devam ediyorum. Yine ilerlerken ipi babaların sağına soluna atıp malzemeden tasarruf ediyorum. Kuzey taraftan yan geçerek perlonlu iniş istasyonuna varıp volkanı alıyorum. Çok kısa olsa da epik bir etap, rotanın en belirgin etabı.

Kılçık etapta ben ve volkan.
Kılçık etapta ben ve Volkan.

İp inişiyle kuleden bir kulvar hattına iniyoruz, ayağımın yere değdiği yerde (50 mt.) soldaki sabit sikkeye girip volkanı bekliyorum. Burada biraz mola verdikten sonra kulvarda alçalıp sağ yüzeyden yan geçerek dik yüzeyde tırmanışa devam ediyorum. Düşükten sonra mental biraz gitmiş sanırım, bolca malzeme atıyorum.

İnişten sonraki ip boyu başlangıcı

Birkaç ip boyu sonrasında slab etablar geliyor. volkan buradan sonra doğu duvarı rotası olduğunu söyledi. Uzaktan doğu duvarı rotasını kesip devam ediyorum. Pek malzeme imkanı olmadan slab etapları geçip bir bacanın altına kadar ilerliyoruz. Bacanın sonundaki koca kanat oldukça ürkütücü duruyor tırmanırken de aynıydı. Sanırım sol yüzeyden de tırmanılabilir.

Buradan sonra çürüklü setlerden, malzemesi az, istastasyondan istasyona birkaç ip boyu açıp zirveye bağlıyoruz.

Rota sonu fotoğrafı.

Değerlendirmeler

• 16-17 ip boyu açtık ama ekibin durumuna göre daha az ya da fazla olabilir.
  • Rota tümüyle bakınca çok güzeldi bi bahaneyle tekrar gitmeyi bile düşünebilirim.
  • Bizim yaptığımız gibi tırmanışa ara vermiş ya da yeni partnerler için güzel bir ısınma rotası olur.
  • Acemi ekipler için rota bulma zorluğu yaşanabilir.
  • Rapor pek detaylı olmadı ama internette güzel raporlar var zaten.