21/07/2019 Mangırcı Kuzey Mahmuzu/Aladağlar – İsmail Ağdaş, Volkan Çakır

Faaliyet Sorumlusu: Volkan Çakır

Rota:Mangırcı Kuzey Mahmuzu

Kamp Yeri: Sarımemedin Yurdu Kamp Yeri

Kullanılan Ekipmanlar:  Kask, bivak, ilk yardım çantası, friend set, takoz set, yarım ipler

Tırmanış Raporu:

Volkanın bir dersi sonrası içmecedeyken, laf bir şekilde mahmuz rotasına geliyor. Benim önceki yaz gidememe pişmanlığım, volkanın daha önce yağış yüzünden geri dönmesi derken bayağı kuruluyoruz rotaya. Gidelim mi? gidelim lan! derken volkanla takoz kaya ve dihedral etabı lider çıkmak için pazarlık yapıyorum, sağ olsun zorluk çıkarmadı bana ve hem volkanın hem benim uygun olduğumuz ilk tarihte plan yapıp yola çıkıyoruz.

05:40 – çadırdan çıkıp mangırcıya doğru yaklaşıma başlıyoruz, 07:00 gibi rotanın altındayız. Biraz mola biraz rotaya bakınma derken volkan rotanın girişini serbest deniyor. Olacak gibi değil ip açıp ilk ip boyuna başlıyoruz saat 07:30.

1.ip boyu: kolay tutamaklı ve kısa etabı bitirdikten sonra 2 sabit sikkeli istasyonla volkan beni yanına alıyor, 08:05. 25mt. V+ volkan.

ilk ip boyunda volkan
serbest geçtiğimiz baca etabı

İpi toplayıp rota tanımında 2. ve 3. ip boyu olarak geçen etapları serbest geçiyoruz. Önce setli ve kolay tırmanış (60mt. III), sonrasında otlu baca etabı (60mt. V), kaya sağlam ancak slab tutuşlar ve basışlar içeriyor. Bitmeye yakın bir yerde ip ve çantayla tırmanırken slab bir kısımda güvensiz hissediyorum ve volkandan emniyet için bir şeyler istedim. Ufak bir babaya birkaç perlon uzatıp bana uzatıyor kemere girip hamleye devam ediyorum ve ilk kilit etabın giriş istasyonuna geliyoruz 09:10. 2 sabit sikke(biri ayak hizasında, görülemeyebilir).

ilk kilidin altında volkan

4.ip boyu: istasyondan 3 mt. kadar yan geçişle volkan kilidin altında. Bir iki malzeme yerleştirip hafif negatif etabı birkaç hamleyle geçiyor(VI+). Sonrasında kolay tutamaklı tırmanış(V). Baba istasyon 10:05. 45 mt volkan.

5.ip boyu: Rampa boyunca sarı negatif blokların altına doğru kolay tırmanış. Baba istasyon 10:40. 45mt. V- Volkan.

Rampa etabı
Runing belay yapılan kısım

6.ip boyu: Başladığımız setten sağ çapraza devam edip, kolay dihedralde tırmanışa devam ediyoruz. Rahat hissedince running belay yaparak rota tanımında 6, 7 ve 8 olarak tanımlanan İp boylarını birleştirip takoz kayanın olduğu büyük sete ulaşıyoruz ve burada biraz mola veriyoruz. Çalımsı ağaçtan istasyon 11:40. 110 mt. III, V, III, Volkan.

7.ip boyu: Takoz kaya hayal ettiğim gibi değil ama şimdiye kadar görmediğim bir yapı ve oldukça heyecanlı bir şekilde ilk ip boyuma başlıyorum. Mağaramsı girişin sol duvarından küçük basamaklarla takoz kayanın üzerine çıkıyorum. sonra bir üstteki kayanın üzerine çıkmak için sağdan mı soldan mı diye bakınıp, kafamın üstüne 2 numara bir friend atıp negatif hamlelerle sağdan devam ediyorum. Sonrasında hemen büyük dihedralin altındayım. Az önce attığım friend ipi yönlendirmekte sorun yaratıyor ve ipi çekiştirirken volkanın üzerine biraz taş düşürdüm, onu atmasaydım iyiydi. Volkanı yanıma alıyorum 1 friend 1 ufak babadan istasyon 12:40 15 mt. V+ İsmail.

takoz kayanın üzerinde ismail
Dihedral kilidinde ismail

8.ip boyu: Hep fotoğraflardan gördüğüm, anlata anlata bitirilemeyen, Aladağlarda benzeri olmayan o muhteşem tırmanışın altındayız. Önce iyice bi bakıp sindiriyorum. Sağ tarafımdaki çatlaklı sarı yüzeye malzeme atarak hafif yükseldikten sonra, yanımdaki en büyük friendi (sanırım 3 numara) önümdeki ana çatlağa atıyorum. Burası için, bir crack tırmanış videosunda gördüğüm gibi hamle yaptıkça friendi de önümde iteleyip malzemeden ve enerjiden tasarruf etmeyi düşünmüştüm. Ancak ne buna gerek vardı ne de çatlak bunu kolayca yapabileceğim kadar temiz ve homojen değildi. Zaten bir iki hamle olan kilidi basıp geçmek çok daha kolay olurdu. Bu ip boyu içerde kaldığı için için yükseklik ve boşluk hissi olmuyor, sanki bundan mıdır nedir? Hiç beklemediğim kadar rahat bir tırmanışla çatlağı devam edip yukarıda sanırım 2. Büyük kovukta, çatlağın bittiği yede istasyon alıp ip boyunu bitiriyorum. 1 friend 1 takozdan istasyon 13:40. 50 mt. VI+ İsmail.

9.ip boyu: Pozitif ve çatlaklı yüzeyde 2-3 mt. kadar travers atıp dik tırmanmaya başlıyorum. Dağın omzuna doğru yükseldikçe hiç hissetmediğimiz boşluk hissi burada kendini gösteriyor. Tırmanış kolay ve basamaklı olsa da çatlaklı kaya yapısı ve boşluk hissi sayesinde bu son ip boyu kendini hissettiriyor. Baba istasyon 14:30. IV+ 40mt. İsmail.

son ip boyu girişinde ismail
son ip boyunda volkan

Zirvede toparlanma, yeme içme ve telefon faslından sonra 15:30 gibi dönüşe başlıyoruz.

Değerlendirme ve notlar:

• İlk ip boyunun girişi kısa ve kolay görünmesine rağmen ip açmayı hak ediyor. Biz bi serbest geçmeyi deneyip vakit kaybettik. Gerek yoktu.
  • İlk ip boyundan sonra serbest devam ettik ancak kişi ve tecrübeye bağlı olarak değişse de baca etabında ip açılabilirdi.
  • İlk kilit ip boyuna kadar tırmanış ayakkabısı giyinmeye gerek yok yaklaşım ayakkabıları ile daha rahat.
  • Dönüş için zirve düzlüğünde güney doğu yönünde biraz yükseldikten sonra babalarla işaretlenmiş kulvardan aşağı inerek vadi tabanına ulaşılır. Sonrasında mangırcı ve ortaburun arasındaki ana patikayla kamp alanına dönülür.

Benim için beş parmak sonrası, hem uzun duvar hem de zorlu rotalar için iyi bir giriş oldu. Ayrıca Aladağların farzlarından biri kesinlikle tavsiye ediyorum.