23/10/2023 Mangırcı Kuzey Duvarı ‘Mangırcı Mahmuzu’ Rotası/Aladağlar – Çağatay Gödek, Uğur Kıroğlu

Fotoğraf 3. 6.ip boyunda Uğur

Tarih:  23 Ekim 2023

Ekip: Çağatay Gödek, Uğur Kıroğlu

Yer/Bölge: Aladağlar- Sarımemedin Yurdu

Rota: Mangırcı – Mangırcı Mahmuzu (V+,VI+) 350 metre

Kullanılan Ekipmanlar: Kask, Çift ip, Takoz seti, Yaylı takoz seti, Sikkeler ve çekiç, Ekspressler, HMS ve Karabinalar, Farklı Boylarda Dyneema ve Perlonlar, kişisel emniyet malzemeleri vd.

Hava durumu: Açık

Süre: İlk istasyondan zirveye 8.30 saat

Fotoğraf 1. Mangırcı Mahmuzu Topo

Selamlar, 22 Ekim günü Duygu (Yetkin) ve Uğur ile birlikte Ortaburun Kuzeydoğu Dihedrali rotasının çıkışını yaptıktan sonra dönüş yolunda malzemeleri Alaca Yayla-Mangırcı Vadisi arasında bulunan sapağa bırakarak inişe geçiyoruz ve 23 Ekim saat 04.30’da uyanıp hazırlığımızı yaptıktan sonra Duygu ile vedalaşıp 05.30’da kamptan harekete geçiyoruz. Malzemeleri bıraktığımız yere uğrayıp ip ve çantayı sırtlandıktan sonra rota dibine yöneliyor, ilk ip boyuna başlayacağımız hattın girişine II+’lık tırmanış ile ulaşıyoruz. Kuşanma, istasyon kurulumunu yaptıktan sonra saat 07.30’da Uğur ilk ip boyuna başlıyor. Başlangıç istasyonu sikke ve yaylı takoz.

1. İp 35m V+ / Uğur

Uğur sağlam yüzeyde 20 metre boyunca dik bir şekilde yükseliyor, kilitte birkaç hamleyi boyunuz uzun ise çok rahat geçebilirsiniz. Aksi takdirde birkaç ufak ayaklar ve zayıf tutuşlarla geçmek zorunda kalabilirsiniz. Ardından daha basit tırmanışla Uğur sete yükseliyor ve sabit sikke ve sikkeden istasyonu kurup beni yanına alıyor. Ben artçı giderken friction giymediğim için ip boyunun kilidini bi tık kaba kuvvet kullanarak geçiyorum.

Ardından ipi vs. toparlayıp 40 metrelik etabı (III-) serbest bir şekilde ilerliyoruz ve bariz bacanın altına ulaşıyoruz. Bacanın girişine sikke ve yaylı takozdan istasyon kurup tekrar ipe bağlanıyoruz.

2. İp 50m V, V+ / Çağatay

İlk kilit öncesi ısınmak adına baca hattına ben lider giriyorum ve başlangıçta hafif otlu olan hatta ilerliyorum. Baca yükseldikçe daralıyor ve derecesi homojen bir şekilde artıyor. 4 metrelik görece zor etabı da geçtikten sonra sete ulaşıyorum ve orada bulunan iki sabit sikkeden istasyonu oluşturuyorum.

3. İp 55m VI / Çağatay

İlk kilitte başlangıçta sola doğru iki, üç metrelik bir travers attıktan sonra biraz yükseliyorum, baca hattına bağlanmak için sağa geçmem gerekmekte lakin ben dik bir şekilde 5 metre civarı yükseldikten sonra ayakların kötü olduğu birkaç under hamlesi olan kısımdan sağa doğru 5,6 metrelik bir geçiş yapıp bacaya bağlanıyor ve dik bir şekilde yükselerek sete ulaşıyorum. Sette de sağlı bir şekilde ilerleyerek uygun yerde babadan istasyonu oluşturuyorum.

Fotoğraf 2. Kilit öncesi Uğur ile birlikte istasyonda mola

4. İp 30m IV / Uğur

Görece basit olan ve serbest geçilebileceğini düşündüğümüz etaba slabımsı rampadan ötürü ipli devam etmeye karar veriyoruz. Uğur tırmanışa başlıyor ve sağa doğru rampa şeklinde yükselen slabtan yükselerek ilerliyor ve geniş sete ulaşınca bir sikke ve yaylı takozdan istasyonu oluşturuyor.

5. İp 20m III / Uğur

Geniş setin sağına doğru hafif yükseliş ve ardından sola doğru basit tırmanış ile küçük minik kulelerin bulunduğu(küçük parmakkaya) geniş sete Uğur ulaşıyor ve babadan istasyonu oluşturuyor. Rota hattı iyi kestirilir ise bizim çıktığımız şekilde 4. ip ve 5. ip boyları birleştirilip tek seferde çıkılabilir. Rotada ilerleyişinize göre sürtünme durumunu iyi düşünmek gerekli.

6. İp 50m V / Uğur

Çok sağlam ve zevkli bir tırmanış veren yüzeyde Uğur dik bir şekilde yükseliyor ve ardından sola doğru hattı takip ederek uygun bir sette babadan istasyonu kuruyor.

Fotoğraf 3. 6.ip boyunda Uğur

7. İp 20m III / Uğur

Yürüyüş gibi olan etabı Uğur hızlıca geçiyor ve mağaranın içinde bulunan sabit sikkeden beni yanına alıyor.

8. İp 15m V+ / Çağatay

Mağara etabı! Mağaranın içinden sola doğru bir iki basit hamle ile takoz kayanın üzerine çıkıyorum ve sol tarafta kalan vücudu dışarı atan ve el tutuşlarının zayıf olduğu kısımda biraz debelenmenin ardından bir türlü ayağımı düzgün konumlandıramadığımdan ötürü takoz kayanın üzerinde biraz dinlenip kafada hamleleri tasarladıktan sonra tekrar çıkışa başlıyorum. Sol el slop ve sağ ayakta kötü bir basış ile yükselip koca bir cep yakalıyorum ve sette hemen dihedralin altında bulunan sabit sikkenin yanına bir sikke daha çakıp istasyonu oluşturuyorum.

9. İp 50m VI+ / Çağatay

Normalde bu geniş sette biraz dinlenmeyi planlıyorduk lakin gök gürlemelerinin artmasından ötürü hızlıca ip boyuna başlıyoruz. Bu etap rotanın ikinci kilidi olan dihedral etabı. Biraz yükseldikten sonra layback etabı olarak bilinen kısımda bir adet 2 ve iki adet 3 numaralı yaylı takoz kullanacak şekilde layback’a başlıyorum. Bitime iki metre kala layback pozisyonunda kendimi rahat hissetmeyince sol eli ve bacağı çatlağın içine sokup yükselip burayı geçiyor ve hattan düz bir şekilde devam ediyorum. Dihedralin sonuna doğru mağaramsı bir yapının oradan sola doğru traverse başlıyorum. Uğur yukarıda sabit sikke olduğunu söylüyor ve bende traversi sonunda iki adet sabit sikke görüyorum. Traverste sola doğru çapraz bir şekilde yükselmek gerekiyor lakin bu sikkeler tam solumda kaldığından ötürü paralalel bir şekilde devam ediyorum ve beni rota boyunca en çok düşündüren açık ayak ve denge hamlelerinin bulunduğu kısmı tamamlayıp iki sabit sikkeden askı istasyonu oluşturuyorum.

Normalde 10 metre yukarıda bulunan sette sabit sikke mevcut. Sola yan geçmek yerine çaprak bir şekilde dik yükselmek gerekiyor. Ben sabit sikke görünce direkt onlara yöneldiğim için askı istasyonda kalmak durumunda olduk.

Fotoğraf 4. İkinci Kilit,Dihedral

10. İp 40m IV+ / Uğur

Askı istasyonda olmanın verdiği huzursuzluktan dolayı hiç malzeme değişimine girmiyoruz ve Uğur çanta ile birlikte yükselişe geçiyor. IV+’lık olan pasajı geçtikten sonra hafif sollu gidip sonra sağ çapraza sağlam yüzeylerden yükselerek uygun yerde babadan istasyon kurup beni yanına alıyor.

Ardından ipten çıkıp Mangırcının üzerindeki geniş çayırlığa çıkıyor ve klasik rota patikasından Sarımemetlere dönerek tırmanışımızı sonlandırıyoruz. Uğur’a partnerliği ve arkadaşlığı için teşekkürler.

Değerlendirmeler ve Notlar:

• Rota için yanınızda 2 ve 3 numaraları yaylı takozlardan ikişer adet alabilirsiniz. Dihedral etabında bolca kullanılıyor.
  • Rota bulma sorunu çok yok. Basit ip boylarında yine de rotayı şaşırmamak için dikkatli gidilebilir.
  • Dereceleri iyi, homojen giden bir hat. Sağlam girmekte fayda var, aksi takdirde ilk kilidin problem yaratabileceğini düşünüyorum.
Fotoğraf 5. Sarımemetlerdem Mangırcı ve Kaletepe

Yüksek kaliteli topo için: https://drive.google.com/drive/folders/1lobzL-UMKi5SHHQZb5kcruoKYwAhphMU?usp=sharing