25/02/2018 Kesiştepe, Diamond/Uludağ – İsmail Ağdaş, Cüneyt Avcı (DAG)

Tarih: 25/02/2018

Ekip: İsmail Ağdaş, Cüneyt Avcı (DAG)

Faaliyet Sorumlusu:

Yer/Bölge: Uludağ

Rota: Kesiştepe – Diamond

Kullanılan Ekipmanlar:

Hava Durumu: Açık güneşli

Cüneytle birbirimizi biraz tartıp çokta zorlamamak adına diamond rotasında karar kıldık. önceki hafta olan mükemmel koşulları kaçırınca dayanamayıp 20 cm gösteren yağışın ardından yola çıktık. Teleferikten inince kar durumu çok güzeldi batmıyordu ancak tabiki çanağa kadar olan bütün bölge rüzgarla süpürülüyordu. Çanağa girdikçe batak kar oluşmaya başladı. biz diamond için yan yükselmeye başlarken semih ve ahmet alçaktan mantar soteye devam ettiler. Rotanın altına girdikçe Kar bataklığı artmaya başladı ve bir yandan çığ riskini değerlendiriyoruz. Aramızda “uludağda hiç çığdan ölen duymamış” gibi saçma bir muhabbet yaparken bi baktık kar belimize kadar batıyor. Sol tarafta bir kaya parçasını gözümüze kestirip, şuraya ulaşalım zaten rotanın başı orası dedik ve birkaç adım atmışken bir kırılma oldu ve yukarıdan üzerimize akmaya başladı. Sırtımı yamaca döndüm ve kollarımla yüzeyde kalmaya çalıştım ancak ayakkabım veya kramponum aşağıda bir yere takıldı ve beni baş aşağı etti. Üst gövdem tamamen karın içersinde aşağı sürükleniyordum. Akışkan kar yüzünden doğrulamadım ve nefes almak için birkaç kere ağzımı açtığımda, tepermişçesine ağzıma kar doluyordu. Sonunda durduğumda yüz üstü kalmıştım ve pek nefes alacak alanım yoktu. Kollarımla kalkmayı denedim ancak hiç kıpırdayamadım. Daha sonra ayaklarımın durumunu fark ettim, dizden aşağısı boştaydı ve sallayabiliyordum. Daha sonra kalçadan hareket ettirip yavaş yavaş çıkarım derken cüneyt çantamdan çekiştirmeye başladı ve doğruldum. Kısa bir “ulan noldu” anından sonra çığ yolundan çekildik ve diğerlerine selenip uyarmaya çalıştık. Zar zor anlaştıktan sonra onlarıda rotadan döndürüp dönüşe geçtik.

Kaza nedenleri:
Uzun zamandır tırmanış yapamamaktan gelen, gereksiz “hadi gidelim artık” gazı Rota ve bölge konusunda objektif olamamak veya hafife almak. Zirve sırtından süpürülen bütün kar rotaya birikmişti ve daha yukarıda yaşanması durumda hem hacim hem de yükseklikten dolayı vahim sonuçlar meydana gelebilirdi. Önceki haftanın yaptığı buz ve üstüne biriken yağış ile oluşan tabaka mukavemeti çok zayıftı yeterince çığ riski değerlendirmesi yapılmadı. Cüneyt önden gidiyordu ve görece daha az bir kar hacmine maruz kaldı. Ben ise akıntının ortasında kaldım ve ters döndükten sonra hiçbir kontrol veya müdahale imkanım kalmadı. Kendi anlattığım çığ geçişi uygulamasını yapmadık akıl dahi edemedik bir anda belimize kadar kar içinde bulmuştuk kendimizi ve çok kısa bir süre sonra kırılma yaşandı. Çığ riski az bile olsa çığ geçişi yapılmalı kalan diğer kişinin müdahalesi duruma göre çok kritik olabilir.