31/08/2022 Kaletepe ADB Rotası Denemesi ve Kaletepe Kuzey Rotası/Aladağlar -Büşra Akbulut, Çağatay Gödek, Yağız Aldemir

Kaletepe

Tarih: 31/08/2022 – 01/09/2022

Ekip: Büşra Akbulut, Çağatay Gödek, Yağız Aldemir

Faaliyet Sorumlusu: Büşra Akbulut

Yer/Bölge: Aladağlar / Emli

Rota: 31 Eylül-Kaletepe ADB 1983 / 1 Eylül-Kaletepe Kuzey Yüzü

Kamp Yeri: Sarımemedin Yurdu

Kullanılan Ekipmanlar: Kask, Kemer, Yarım ip (2), 1 Set Takoz (12), 1 Set Yaylı Takoz (8), Sikkeler ve Çekiç, Çeşitli Boylarda Perlonlar, HMS ve Karabinalar, Reverso, Ekspresler vd.

Hava Durumu: Açık, zaman zaman rüzgarlı

Selamlar, ileri kaya ve self rescue eğitimlerini tamamladıktan sonra Büşra ve Yağız ile birlikte planımızı yaparak Kaletepe ADB ve Kaletepe Kuzey rotalarına girmeye karar verdik. Alışveriş ve geri kalan düzenlemelerimizi de yaptıktan sonra 31 Ağustos sabahı Niğde’de buluşacak şekilde yola çıktık. Sabah Niğde’de buluştuktan sonra 9.30 minübüsü ile Çukurbağ köyüne geçtik ve Ulvilerde çay içtikten sonra Sarımemedlere geçtik. Çadır kurma işlemi, malzeme hazırlığı vs derken 13.20’de kamp alanından ayrılarak Kaletepe’ye doğru yola koyulduk. Saat 14.30’da Kaletepe’nin dibine ulaştık. Ulaştıktan sonra rotanın girişini bulamamamızdan ötürü biraz zaman kaybettik. 15.30 gibi rotanın yerini belirledikten sonra ip açma, kuşanma vs derken bir sikke ve takozdan istasyon kurup ilk ip boyuna saat 16.00’da başladık.

Kaletepe

31 Ağustos / Kaletepe ADB 1983 Denemesi

Ekip: Büşra Akbulut, Çağatay Gödek, Yağız Aldemir

1.İp: III, IV 40m, Yağız

İlk ip boyuna başlıyorum, beklenenden daha az çürük diyebileceğimiz bir kaya yapısında 20 metre yükseliyorum. Ardından 20 metrelik traversin başlarında ipin son derece ağırlaşmasından dolayı, travers yaptığım setin görece kolaylığını göz önünde bulundurarak ipi önüme toplayarak devam ediyorum. Yan geçişin bir bölümünde babadan geçirilmiş pursiğe güvenilmemesi kanaatindeyim.

Sette İstasyon: Sabit Sikke ve Yaylı Takoz

2.İp: III, IV 60 m, Çağatay

Saat 17.15’te ip boyuna başlıyorum, sağa doğru yaklaşık 20 m travers attıktan sonra setin bittiği yerde bulunan bacaya tırmanıp ilerliyorum. Bir süre sonra çok fazla sağa gittiğimi fark edince hafif sola yönelerek yukarıda bulunan sete doğru hareket edip yükseliyorum. İp ucu ucuna yetiyor ve yukarı da bulunan sete istasyonu kuruyorum.

Sette İstasyon: Sikke, Takoz ve Yaylı Takoz

3.İp:

18.30’da Büşra ip boyuna başlıyor ve yaklaşık 7 metre yükseldikten sonra vücudu dışarı iten garip slab kayadan geçemeyince iniyor ve ben deniyorum. Aynı problemle bende karşılaşınca yanlış hatta girdiğimizi düşünerek sol tarafta bulunan çatlağa yöneliyoruz (Yaylı Takoz ve back up’lı babadan sete iniyoruz, Yaylı Takoz orada kalıyor). Sol çatlaktan lider giriyorum ve 8 metre yükseldikten sonra bir sabit sikke ve perlonlu kum saati ile karşılaşıyorum. Havanın kararmaya başlamasından dolayı ip inişi yapmaya karar veriyoruz. Yukarıda bulunan sabit sikkeden tam ip boyu iniş yaptıktan sonra farklı bir sete ulaşıyoruz. Ulaştığımız sette 1 adet kum saati ve baba mevcut. Kaletepe’nin altına inmemiz için oradan da 15 metrelik ip inişi yapmamız gerekiyor ve ipi çekiyoruz. İp gelmiyor ve ipte neredeyse 55 metre yükseldikten sonra sikkenin altında bulunan ağaca ipin takıldığını görüyorum ve ipi kurtardıktan sonra aşağı iniş yapıyorum. Ardından 15 metrelik inişi de yaptıktan sonra kamp alanına doğru dönüşe geçiyoruz. Gecikmemizden ötürü ışıklarımızı gören bir yabancı dağcı ve 2 Dksk’lı dağcı abimiz bizi kontrol etmek adına Kaletepeye doğru geldiğini görüyoruz. Onlara da durumu ilettikten sonra kampa dönüyoruz ve çadırlara 10 dakikalık mesafede telefonu düşürerek parçalıyorum. Ardından saat 00.00’da çadıra ulaşıyoruz. Hızlıca yeme içme faslının ardından saat 01.30’da uykuya çekiliyoruz.

Kaletepe ADB 1983, İzlenilen Güzergahlar
Kaletepe ADB 1983 ve Kuzey rotalarının girişinde bulunan sabit sikkeler

1 Eylül / Kaletepe Kuzey Yüzü

Ekip: Büşra Akbulut, Çağatay Gödek, Yağız Aldemir

Dün yaptığımız yorucu tırmanış ve inişlerin ardından ancak 09.00’da uyanarak güne başlıyoruz. Kahvaltı ve hazırlık faslının ardından 11.00’da kamp alanından ayrılarak Kaletepe’ye doğru ağır adımlarla ilerliyoruz. Dün gerçekleştirdiğimiz öğretici şeylerden sonra girişini bildiğimiz Kaletepe Kuzey Yüzü rotası girişine ulaşıp sikke ve takozdan 1. istasyonumuzu oluşturarak tırmanışa başlıyoruz.

1.İp III,IV 40m, Büşra

İlk ip boyuna 12.30’da başlıyorum. Rota dik başlıyor ve sete ulaşılıyor. Yükselirken 2 adet sabit sikke var ve ikinci sikkenin olduğu yerde IV derecelik görece zor bir hamle bulunmakta. Orayı da geçtikten sonra sete ulaşıyorum ve sağa doğru 25 metrelik bir travers atarak ilerliyorum (traverste kum saati, friend ve baba kullanıldı). İp tırmanırken ağırlaşmaya ve sola doğru çekmeye başladı. İpi sırtlanıp traversi tamamladım.

Sette İstaston: Sabit Sikke ve Yaylı Takoz

2.İp III+, IV+ 30m, Çağatay

İp boyuna başlangıç 14.00. İstasyonun hemen sağında bulunan hattan dik bir şekilde tırmanmaya başladım. 2,3 metrelik görece zor olan bölümü geçtikten sonra bol otlu olan yerden yükselerek büyük ağacın hemen üstünde bulunan sete istasyonu kuruyorum.

Sette İstasyon: Baba ve Yaylı Takoz

3.İp IV,V+ 55m, Çağatay

İp boyuna saat 15 gibi başlıyorum. Burası rotanın kilit etabı ve solda bulunan çatlaktan yükselmeye başlıyorum. 6,7 metrelik yere 3 yaylı takoz atıp yükseliyorum. Sol çatlakta bulunan takoz kayadan hafif destek alıp sonrasında dışarıya doğru çıkıntılık yapmış olan kaya bloğunu kucaklayarak otlu sete ulaşıyorum ve oradan da sağ bacayı kullanarak 20 metre daha tırmanıyorum. Çıktığım sette sabit sikke mevcut. Orada istasyon kurmadan sol taraftaki hattan ilerleyebildiğim kadar ilerliyorum ve ipin bitimine doğru bulunan görece sağlam ağacın oraya istasyonu kuruyorum.

Setimsi yerde istasyon: Ağaçtan baba ve sikke

4. İp III, 10m, Çağatay

17.30’da yukarıyı göremememizden serbest gitmekten vazgeçiyoruz. Basit tırmanışla geniş düzlüğe ulaşıp sabit sikkenin oraya istasyon kurup Büşra ve Yağız’ı yanıma alıp 18.00’de iple tırmanışı tamamlıyoruz.

İstasyon: Sabit sikke ve Takoz

Ardından rotada kalan yaylı takozu almak adına istasyon kuruyoruz. İp inişi yapıyorum ve yaylı takozun kaldığı yerin 10 metre soluna indiğimi fark edip ipte yükselerek geniş düzlüğe ulaşıyorum. Bu sefer daha sağlı giderek malzemenin kaldığı kısma ulaşıp kurtarmayı tamamlıyor ve yükselmeye başlıyorum. Ardından hızlıca toparlanıp Kaletepe zirveye 5 dakikalık serbest tırmanışın ardından 19.30’da zirveye ulaşıyoruz. Fotoğraf falan çekildikten sonra Mangırcı tarafında bulunan patikadan kamp alanına iniyoruz.

Kaletepe Kuzey Topo
Ekip Kaletepe Zirvede

Diğer günler ise Kazıklı Ali Kanyonunda spor tırmanış yaparak faaliyetimizi sonlandırdık.

Değerlendirmeler ve Notlar:

• Rota ne kadar kısada olsa erken girmek gerekli. Bizim gibi 16.00’da rotaya girmeyiniz.
  • Tunç Fındık’ın kitabında bulunan topo ve dereceler kafa karıştıcı. O yüzden özellikle duvar rotalarına girmeden evvel başka kaynaklardan da faaliyet raporları okumakta fayda var (İtüdak sitesi vs).
  • İp sürtünmesinin tırmanışı bir hayli zorlaştırdığını da ilk geleneksel tırmanışımızda deneyimlemiş olduk.

Rotaların yüksek çözünürlüklü topolarına ve diğer fotoğraflara link üzerinden ulaşabilirsiniz.