26/07/2023 Üç Travers | Küçükcebel-Kızılkaya, Alaca-Kaldı, Kocasarp-Çağalınbaşı/Aladağlar – Çağatay Gödek

Fotoğraf 3. Küçükcebel Zirveden

Selamlar, bilindiği üzere Aladağların klasikleşmiş birçok travers rotası bulunmakta. Bende bu yaz Aladağlarda bulunduğum süre boyunca hedefimde olan travers rotalarının bir kısmını tamamlama fırsatını yakaladım. Bu traverslerin teknik raporunu tek bir yazı da sizlerle paylaşmaya çalışacağım.

Küçükcebel-Kızılkaya Traversi

Yer/Bölge: Aladağlar Milli Parkı

Rota: Küçükcebel-Kızılkaya Traversi (Küçükcebel-Cebelbaşı-Gürtepe-H4-Okşartepe-Sünertepe-DKSK-Yıldırımtepe-Kızılkaya)

Çıkış Tarihi: 26 Temmuz 2023

Genel Zorluk: Geneli II derece, Gürtepe İniş, DKSK-Yıldırımtepe-Kızılkaya arası III,III+
Kulüpten Alınan Ekipman: Kask, Bivak 30m ip, Çekiç ve 5 Sikke, Açık Perlon, İniş Seti

Kullanılan Ekipman: Kask

Süre: Küçükcebelden Kızılkaya zirveye 7 saat. Sıyırma Geçinden rota ve Sarımemetlere dönüş yaklaşık 14 saat

25 Temmuz 2023 / Salı

…Boruklu Kuzeybatı 1955 rotasının çıkışını yapıp saat 15.00 gibi Sulağankeler’e vardım ve dinlenmeye çekildim. Yanımda büyük çanta (35+10) olduğundan, Küçükcebel-Kızılkaya traversinde bu çanta ile hareket etmek istemediğim için yeme-içme faslını hızlıca halledip gerekli malzemeleri de diğer çantaya (20l) aktardıktan sonra büyük çantayı Sulağankeler’de bırakıp Sıyırma geçidinde bulunan bivak noktasına geçtim. Hava kararmaya doğru tuluma girip uykuya çekildim.

Fotoğraf 1. Küçükcebel Zirveden Cebelbaşı ve Gürtepe Görünüm
Fotoğraf 2. Küçükcebelden Sulağankaya ve Güzeller Kuzeydoğu Kar-Buz Kulvarına Bakış
Fotoğraf 3. Küçükcebel Zirveden

26 Temmuz 2023

Saat 06.45’te uyanıp toparlandıktan sonra saat 07.00’da Küçükcebel zirveye doğru yürüyüşe başladım. GüzellerKuzey Buzul çanağından geçerek saat 08.50’de Küçükcebel zirveye ulaştım. 9 zirveyi birbirine bağlayan bu travershattının ilk noktasında 10 dakika dinlendikten sonra Cebelbaşı’na doğru geçiyorum. Cebelbaşı zirveye ulaşıp hiçdurmadan Gürtepe zirvesine de ulaştıktan sonra önüme yapacağım ilk sert iniş geliyor. Bir süre dinlendikten sonrainişe başlıyorum ve bir kısımda III,III+’lık bir iniş yaptıktan sonra geniş sete ulaşıyorum. Bazı raporlarda iniş içinsikke olduğu yazıyor fakat ben herhangi bir sikke görmediğimi şimdiden belirtmek istiyorum. Bir oyuğun içinebırakılmış (unutulmuş?) 1 litrelik Vango termos ile karşılaşıyorum. İçinde bulunan tadı değişmiş sudan bir yudumalıp termosu olduğu yere bırakarak H4’e doğru yükselişe başlıyorum ve saat 12.00’da H4 zirveye ulaşıyorum.Okşartepe zirvede 3 kişi görüyorum ve biraz gaza gelip onlara yetişmek adına hızlıca iniş ve ardından Okşartepe’yedoğru yükselmeye başlıyorum. Ekipte bana doğru geliyormuş meğerse. Üç kişi ile biraz sohbet muhabbet ettiktensonra yanlarından ayrılıp Okşar zirveye ulaşıyorum. Ardından Süner ve saat 13.55’de DKSK zirveye ulaştıktansonra kendimi toparlamak adına 20 dakikalık bir mola veriyor ve rota için yanıma aldığım tek yiyecek olan 40 gr’lıkalbeniyi yiyorum.

Fotoğraf 4. DKSK sonrası Traversin Giriş Bölümü

14.20’de neredeyse 2 saat sürecek olan sert geçişli ve muazzam çürük olan DKSK-Yıldırımtepe-Kızılkaya traversinebaşlıyorum. DKSK sırtından ilerleyip dağın sol yüzünden ilerleyip, iki minik kule arasında bulunan belihedefleyerek 60 metrelik çürük etabı (III derece) çıkıyorum ve rota üzerine inşa edilmiş büyük babaya ulaşıyorum.Rotanın en sert etabı olan (bence) iniş bölümünde yaklaşık 15-20 metre boyunca back climbing yaparak (III+,haddinden fazla çürük ve boşluk hissi aşırı yüksek) ilk geniş sete ulaşıyorum. Ardından bulunduğum settenyaklaşık olarak 7 metre daha back climbing yaparak aşağı inmem gerektiği gerçeği ile yüzyüze kalıyorum. İniş içinbasit bir yer bulamamamdan ötürü görece sağlam ve en zayıf gördüğü hattan yine backclimbing (IV derece)yaparak alttaki sete ulaşıyorum ve biraz kendime geldikten sonra 70-80 metre boyunca ilerleyip rota üzerindebulunan büyük delikten geçiyorum. Ardından hafif alçalıp setler üzerinden yan geçişe devam ediyor ve bir yerdeartık Yıldırımtepe zirvesini görüyorum. Yıldırımtepe zirvesine gitmek için ise geniş setleri birbirinden ayıran 4-5metrelik pasajlarda III+’lık tırmanışlar yaptıktan sonra zirveye ulaşıyorum ve hiç zaman kaybetmeden Kızılkayayayöneliyorum. Yıldırımtepe de bulunan ufak pasajları da çok dikkatli bir şekilde indikten sonra Kızılkayaya ulaşmakiçin çaprazlı bir şekilde aşağıya bayağı indikten sonra baca-kulvar hattını andıran zayıflıktan tırmanışa başlıyorum.

Fotoğraf 5. DKSK-Yıldırımtepe Kilit Bölümü, Geri Tırmanışla Sete İniş İzlenilen Hat

Bu kulvarda yaklaşık 100 metre civarı yükseldikten sonra sola doğru çapraz bir şekilde yükseliyor, geniş setlerinarasındaki pasajlardan III,III+’lık tırmanışlar yaparak saat tam 16.00’da Kızılkaya zirveye varıyorum. Rotatamamlandı, şimdi dönüş vakti. Hızlıca son durumu Teknik Kurula bildiriyor ve zirvede 20 dakika dinlendiktensonra kalan son 200ml’lik suyumu da içerek inişe geçiyorum. III derecelik basit etapları geçerek mola taşına doğruyaklaşıyorum. Mola taşına inerken tek isteğim birkaç insan görmek ve azıcık bişeyler yemek. Şimdi birileri belkide suyun yanına karpuz bırakmıştır, hemen orada karpuzu yerim gibi kendimi avutacak hayaller kura kura17.30’da mola taşında bulunan plastik yalağın yanına ulaşıyorum. Ne insan var ne de karpuz, yalağın kenarındabir adet kelle soğan ile göz göze geliyorum ve hemen oracıkta tek yumruk ile soğanı parçalayıp yemeyebaşlıyorum. Soğanın 5’te birlik kısmını ancak yiyerek vadiden aşağıya doğru inişe geçiyorum. Kapıya ulaşıyorumve saat 18.30 olmuş. Sarımemetlere dönmem gerek ve karanlık 1.30 saate çökecek gibi. Karayalakta bivak mıyapsam yoksa Ordos’a mı insem gibi soruları kafamdan silerek son gayret ile Sakartaş üzerinden Eznevit Yaylayagiden patikayı takip ederek saat 20.45’te Sarımemetlere ulaşarak faaaliyeti tamamlıyorum. Bir süredir orada olançadırıma girip hızlıca bişeyler yiyor ve orada bulunan insanların ikramlarını da kabul edip güzelce yedikten sonragünü sonlandırıyorum.

Değerlendirmeler ve Notlar

• Uzun ve kilit bölümleri zor olan bir travers rotası. Özellikle DKSK zirveden sonra yapılacak olan geçiş tecrübe gerektirmekte. Acemi ekipler için çok riskli olacaktır.
  • Back climbing yapılan pasajlar çok çürük, Kızılkaya bölümünde boşluk hissi aşırı yüksek.
  • Kondisyonunuzun iyi olması elzem. Aksi takdirde rota üzerinde bivaklamak zorunda kalabilirsiniz.
  • Büyük bir çanta ile DKSK sonrası olan geçişi yapmamanızı öneririm.
  • Rotada üç noktada tercihe göre ip inişi yapabilirsiniz. Bunlar Gürtepe’den iniş, Fotoğraf 5’te bulunan rotanın kilidinden iniş ve Yıldırım Tepe zirvenin ilerisinde bulunan babadan iniş. Yine tecihe göre Kızılkaya zirve sonrası da iniş yapabilrsiniz. Rota üzerinde bolca sikke, iniş babası mevcut (Gürtepe ve Kızılkaya kilitte herhangi bir sabit malzemeye rastlamadım. Tek malzeme Yıldırımtepe zirvenin ilerisinde olan kaya babasındaki açık perlon).
Fotoğraf 6. H4 Zirveden Gürtepe İniş Etabının Görünümü

Süre: Sarımemetlerden Gidiş-Dönüş 8 saat 50 dakika

Fotoğraf 10. Alaca-Kaldı Travers Hattına Uzaklardan Bakış

2 Ağustos 2023 / Çarşamba

1 Ağustos günü Birocaktepe-Eğritepe Batı yüzünde bulunan baca-kulvar hattını tırmandıktan sonra 20 Temmuzgünü tamamlamaya çalıştığım fakat başarılı olamadığım Alaca-Kaldı traversi için planlamamı yapıp sabah saat06.10’da yürümeye başlıyorum. Mangırcı Vadisinden yükselerek Körtekli ile Mangırcı arasındaki hattı takipederek yükselemeye başlıyorum. Daha önceleri Alacaya yaptığım çıkışların hiç birinde bu hattı kullanmamıştım.Hep Alaca kuzey duvarına doğru ilerleyip Körtekli’nin doğu yüzünden tırmanıp o hattı tamamlamıştım. Süredentasarruf edeceğimi düşünerek bu hattan girerek Aladağlar Sky Trail’den kalan işaretlemeleri takip ederekKörteklinin Kuzeybatı sırtına bağlandım ve oradan da yükselmeye devam ederek saat 08.48’de Körtekli Zirveyeulaştım. Yakın zamanda da Alaca-Kaldı traversini 9 saatte bitiren sevgili Serdal Televi’nin sürelerine yakın olacakbir şekilde kendimi motive ederek zaman kaybetmeden Alaca’ya doğru ilerlemeye başladım.

Batı sırtını takip ederek II+,III-‘lik tırmanışlarla 09.35’te Alaca zirveye varıp deftere birşeyler karaladıktan sonra09.45’te güney patikasından koşar adım inişe başladım. Dağın batı tarafından doğu tarafına geçen ana patikayaulaşıp Avcıveli geçidine geçiş yaptım. Oradan da yola devam ederek Yalancı Kaldı’nın kulvarında basit tırmanışlarlatop sahasına ulaşıyor, ardından top sahasını geçip Kaldı zirveye saat 11.52’de ulaşıyorum. Zirvede 20 dakikadanbiraz daha fazla süre geçirdikten sonra inişe başlıyorum. Çıktığım III derecelik etapları dikkatli bir şekilde indiktensonra top sahasına ulaşoyor ve ardından Yalancı Kaldı kulvarından da indikten sonra Yoncalıtaş’ın altındanDirektaş boğazına (Parmakkaya Vadisi) doğru iniyor ve Kocadöleğin oradan ormana ulaşıyorum. Saati kontrolediyorum ve ormana 14.15 te ulaştığım için Sarımemetlere 9 saat veya daha altında dönebilmenin verdiği gazlayolun büyük kısmını koşarak inişe devam ediyorum. Saat 14.55’te Sarımemetlere vararak rotayı 8 saat 50dakikada tamamlamış bulunuyorum.

Değerlendirmeler ve Notlar

• Alaca zirveden sonra Güney sırtına inmek yerine Doğu sırtı takip edilerek Avcıveli geçidine ulaşılmalı. Traversin teknik kısımlarından birisi de aslında burası oluyor. 20 Temmuz’da yaptığım faaliyette Doğu sırtının büyük bir kısmını geçtiğim için zaman tasarrufu açısından dolayı Güneyden inmeye karar verdim.
  • Rotanın tek teknik kısmı Kaldı’nın klasik rotasını oluşturan kısım. Onun dışında geneli II derece olan uzun bir yürüyüş travers rotası olarak düşünülebilir.
  • Tek günde tamamlaması zor bir rota, kondisyonunuza gerçekten güvenmiyorsanız rotayı tek günde yapmak yerine iki günde yapacakmış gibi planlayınız.
Fotoğraf 11. Körtekliden Alacaya Bakış

Kocasarp-Çağalınbaşı Traversi

Rota: Kocasarp-Çağalınbaşı Traversi

Çıkış Tarihi: 5 Ağustos 2023

Genel Zorluk: Geneli II+ derece, Kocasarp kilit etapta IV derece ve slab bölümünde III derecelik etaplar mevcut

Kulüpten Alınan Ekipmanlar: Kask, Bivak, 30m İp, Çekiç ve 5 Sikke, Açık Perlon, İniş Seti

Kullanılan Ekipman: Kask, İniş Seti ve İp (15 metre ip inişi yapıldı

Süre: Oba Yerinden Gidiş-Dönüş 7 Saat

4 Ağustos 2023 / Cuma

3 Ağustos günü Ordos dağ evinde dinlendikten sonra 4 Ağustos saat 13.00’da yola çıktım. Cımbar Kanyonu 1.Koldan Arpalığın altına vararak Tekepınarı’na doğru yükselmeye başladım. Tekepınarına 30 dakika kadar birmesafe varken Oba Yerine giden Zübeyr abi ile karşılaştım. Çantamı alma teklifine başta soğuk baksam da ısraredince çantayı Kırat’a atarak yüksüz bir şekilde Oba Yerine yürümeye devam ettim. Tekepınarında ufak bir molasonrasında yürüyüşe devam ederek saat 17 sularında Oba Yerine vardım ve çadırı kurduktan sonra Zübeyr abininçadırında yeme-içme işlerine de halledip saat 22.00’da yarın için dinlemeye koyuldum.

Fotoğraf 18. Kocasarp-Çağalınbaşı Rotasına Genel Bakış

5 Ağustos 2023 / Cumartesi

Saat 06.45’te uyanıp bişeyler atıştırdıktan sonra 07.10’da Kocasarp Kuzeybatı sırtına doğru yürüyüşe başladım.Yavaş ve sakin bir şekilde rotanın kilit etabının altına 08.40’ta ulaştım. Kilit etabı 5 metre civarında. Çürük veboşluk hissi yüksek sayılır. Başta kilide girip 2 metre tırmandıktan sonra hafif oyuk olan kısımdan yukarıya doğrugüzel eller bulamayınca ve oyuğun beni hafif dışa atmasından dolayı geri doğru inip biraz oturduktan sonra birazdaha soldan boşluk hissi ve boşluğun daha net olduğu kısımdan tırmanarak kilidin üstündeki kulenin tepesineulaştım. Ardından aşağıya doğru kulvarımsı yerden indikten sonra tekrar bacada III derecelik tırmanışlarlailerledikten sonra büyük slabın olduğu etaba vardım. Sağlam slabta da yükseldikten sonra zirveye doğru gidengeniş düzlükten yavaş yavaş yükseldim. Saat 09.50’de Kocasarp zirveye ulaşıp biraz dinlendikten sonra sırt hattınıtakip ederek Sırt hattında bulunan ilk iniş babasını es geçerek daha aşağılarda bulunan sabit sikkeden 15 metrelikip inişi yaparak aşağıda bulunan minik sete ulaştım. Ardından iniş çıkışlarla önce Beşparmak Sivrisinin en yüksekkulesine, sonrasında ise Çağalınbaşı zirveye 12.00’da ulaştım. Zirvede sağı solu izledikten sonra yine doğusırtından aşağıya inerek akçay geçidine yöneldim ve oradan da Dipsize ulaştım. Dipsizde de biraz oyalandıktansonra Oba Yerine ulaştım ve Zübeyr abi ile bişeyler atıştırdıktan sonra bölgeyi kuşatan 30 kişilik Bursa ekibi veNevşehir’den gelen 5 arkadaş ile günü sonlandırmış oldum.

Değerlendirmeler ve Notlar

• Rota günübirlik yapılabilecek, güzel manzaralı bir çıkış
  • Rotanın kilit etabının hemen altında bir sabit sikke ve kulenin hemen üstünde bulunan babada perlon bulunmakta. Kilit kısa olmasına rağmen ürkütücü sayılır. Bu 5 metrelik etap dışında rotanın bence herhangi bir zorluğu bulunmamakta. Rota şaşırılır ise problem yaratılabilir.
  • Büyük Slab etabında III derecelik bir çıkış var. Büyük slab sonunda sol tarafta bir adet sabit sikke bulunmakta.
  • İp inişi yapılacak kısmın üst tarafında bir adet baba bulunmakta lakin oradan iniş yapmayınız. Zaten sol aşağıya çapraz bir şekilde kulvardan rahat inebiliyorsunuz. Ardından karşınıza kum saatine dolanmış perlonlar çıkacak. Oradan iniş yapacak iseniz ipiniz 50 metre olmalı. Aksi takdirde inişi tamamlayamayabilirsiniz. Kum saatinin hemen 7-8 metre altında bir sabit sikke ve o sabit sikkenin 5 metre solunda ise yan yana çok bariz görünen iki sabit daha bulunmakta. Bahsettiğim sabit sikkelerden 30 metrelik bir ip ile inişinizi gerçekleştirebilirsiniz.
  • Beşparmak Sivrisi ve Çağalınbaşına çıkılan etaplarda hafif çürüklük bulunmakta.
Fotoğraf 19. Kocasarp Kilit Etabına Bakış
Fotoğraf 20. Kocasarp İniş Etabı
Fotoğraf 21. Kocasarp İnişte Sabit Sikke
Fotoğraf 22. Kocasarp İnişinden Beşparmak Sivrisi ve Çağalınbaşı Zirvesine Bakış
Fotoğraf 23. Çağalınbaşı Zirveden Yedigöller Platosuna Bakış

Kaliteli Topo ve Fotoğraflar İçin: https://drive.google.com/drive/folders/1YcnzjapAcKVbIUoQBnXt01FVeq4aU5R3
Kocasarp-Çağalınbaşı Traversinde Hazırladığım Ufak Video İçin: https://www.youtube.com/watch?v=nrm_kbKGd68&t=11s