12/08/2023 Beşparmak Kuzeybatı Duvarı ‘İspanyol 1974’ Rotası/Aladağlar – Çağatay Gödek, Volkan Çakır

Fotoğraf 4:Volkan son ip boyunda yükselirken

Tarih:  12 Ağustos 2023

Ekip: Çağatay Gödek, Volkan Çakır

Yer/Bölge: Aladağlar-Cımbar Vadisi

Rota: Beşparmak Kuzeybatı Duvarı ‘İspanyol 1974’ (III+,V)

Kullanılan Ekipmanlar: Kask, Çift ip, Takoz seti, Yaylı takoz seti,5 sikke, Ekspressler, HMS ve Karabinalar, Farklı Boylarda Dyneema ve Perlonlar, kişisel emniyet malzemeleri vd.

Hava Durumu: Açık

Süre: İlk İstasyondan Zirveye 8 saat

Fotoğraf 1: Kuzeybatı Duvarı ‘İspanyol 1974’ Topo

Selamlar, İtalyan Kulesinde çıktığımız rotanın ardından bugün hedefimiz Beşparmak İspanyol 1974 rotası. Sabah saat 03.30’da uyanarak güne başlıyoruz. Kahvaltımızı yaptıktan sonra saat 04.35’te rota dibine doğru yaklaşıma başlıyoruz. Karanlıkta sakince bir yürüyüşün altından serbest geçeceğimiz baca sisteminin altına saat 05.50’de ulaşıp bacadan serbest şekilde yükselerek (IV-) büyük düzlüğe ulaşıyoruz. Aslında 50 metre soldan devam etsek II+’lık slablardan da rota dibine ulaşabilirmişiz. Isınma oldu diyerek rotanın başlangıcına Yaylı takoz ve Sikkeden kurduğumuz istasyona bağlanarak saat 06.40’ta tırmanışa başlıyoruz.

1.İp 55m V, Çağatay

İlk ip boyunda ince baca-çatlak hattından yükselişe başlıyorum. Yaklaşık 20 metre sonra baca ortasında bulunan sabit sikkeye ulaşıyorum ve oradan 5 metre daha yükseliyorum. Sağa doğru giden bir travers ve hafif solda gözüken çürükçe bir baca sistemi bulunmakta. Ben sağ tarafa doğru ilerleyen, hiç malzeme atmadan geçeceğim traverse giriyorum ve birkaç teknik hamle ve açık ayak isteyen geçişi yapıp artçıyı düşünerek bir adet sikke çakıyorum ve 20 metre daha ilerledikten sonra su oluğunun biraz sağına 2 Yaylı Takozdan istasyon kuruyorum (Normalde sikke çakıyordum lakin yarısı girmiş sikkeye vurmamla birlikte fırlaması bir oldu ve çın çın ederek gözden ırak olacak şekilde beni terketti ve aklıma hemen Hesaum Farazi geldi :().

2.İp 40m III+, Çağatay

Normalde ilk ip boyunda solda bulunan çürük bacadan ilerlemek yerine sağa travers attığımız için sağa doğru iniş yapılması gereken kulenin sağ altında kalmış olduk. Bu sebepten ötürü Su oluğunun oradan kuleyi hedefleyerek tırmanış yapıp ardından sağa doğru 10 metrelik bir geçiş yapıyorum ve bariz baca hattının dibine ulaşıyorum. Hemen 5 metre üstümde çakılı duran sabit sikkeyi görünce aşağıda bulunan sete 1 Yaylı takoz ve takozdan istasyonu kuruyorum.

3.İp 30m IV+, Çağatay

Sağlam bacada çok zevkli bir tırmanış yaparak ve bol malzeme atarak (Hepsi yaylı takoz) 30 metre boyunca yükseliyorum. Ardından çıktığım sette bulunan sabit sikkeden istasyon kuruyorum.

4.İp 60m III+, Çağatay

İstasyon kurduğumuz setin 5 metre sağında bulunan rampa kulvarın solunda bulunan slabtan kulvarın sonuna kadar yükseliyor ve hafif soldan kaçarak ufak boşluklu geçiş yapıp ipin sonuna doğru sette 2 yaylı takoz atarak istasyonu kuruyorum.

5.İp 25m V-, Volkan

Dik bir şekilde 20 metre boyunca Volkan yükseliyor ve kaynak kitaba göre dışa atan negatifimsi traversi geçiyor ve oluk-baca sisteminin içine girerek 1 yaylı takoz ve takozdan istasyonu kuruyor. Ben yanına vardıktan sonra yaylı takoz attığı çatlağın 40 cm sağında bir sabit sikke olduğunu farkediyoruz:D

6.İp 30m III+,IV, Volkan

Volkan döküntülü bacada tırmanıp sola doğru geçiş yapıyor ve sağa doğru kıvrılan hatta biraz ilerledikten sonra sürtünmeden ötürü 2 yaylı takozdan istasyon kuruyor.

7.ip 60m III+,IV-, Volkan

Sağlamca olan büyük basamaklı slabtan dik bir şekilde yükseliş. İpin sonuna doğru sola meyleden hattın travers bölümü gözükmekte. Traverse girmeden evvel geniş sette 2 yaylı takozdan istasyon kuruyor Volkan.

8.İp 40m IV, Volkan

Volkan sola doğru traverse başlıyor ve 40 metre boyunca ilerliyor. Traversin bir bölümünde solda duran net kulecikte babadan istasyon kuruyor.

9.İp 35m IV-V-, Volkan

Rotada yaptığımız üçüncü sert travers. Volkan traverste hafif aşağı inerek sola 10 metre geçiş yapıyor ve ince çatlak-baca sisteminde yükselerek geniş sete çıkıyor. Ardından yukarıya doğru hafif sağlı giderek en uygun yerde 2 yaylı takozdan istasyon kuruyor.

10.İp 60m IV-IV, Çağatay

Önümde duran sağlam slab yüzeyden çok az sağlı olacak şekilde yükseliyorum. Çok malzeme imkanı vermese de kaya sağlam olduğundan ötürü ve fazla sürtünmeye maruz kalmadan tırmanışa devam ediyorum. Sırt hattına 5 metre kala büyük bir kayadan bir baba istasyonu yapıyorum ve Volkan da geliyor.

Fotoğraf 2: 1.İp boyunda yükseliş (Çağatay)

İpten çıktıktan sonra 5-10 metre serbest yükselerek saat 12.40’ta sırt hattına ulaşıyoruz ve uzunca dinlenme ve yeme içme faslının ardından Beşparmak zirvenin biraz altından geçerek çağalınbaşına doğru yöneliyoruz. Akçay geçidine doğru yavaş yavaş geçerek dipsize doğru inişe başlıyoruz. Kayan çarşaktan indikten bir süre sonra Yıldızbaşından dönen kişinin Duygu olduğunu görünce 2-3 dakika onu bekliyoruz ve ardından birlikte kamp alanına dönüyoruz. Kamp alanına yeni gelip Davlumbaza giden İtüdak’lı arkadaşlarımızla birlikte 8 kişi oluyoruz. Zübeyr abinin çadırında sohbet muhabbetler eşliğinde günü sonlandırıyoruz.

Değerlendirme ve Notlar

• 1.İp boyunda sabit sikkeden sonra solda kalan çürük bacadan veya sağa doğru giden traversi yapabilirsiniz. Orijinal olan solda kalan çürük baca. Sağa doğru olan travers varyant sayılabilir ve bizim için rotanın kilit etabı orası oldu. Derece verirken çokça düşündük ve V demeyi tercih ettik. O traversten giden birileri olursa nasıl bir derece vereceklerini merak ediyoruz.
  • Rota güzel, İspanyol abilerimize selamlar ve saygılar sunarım
Fotoğraf 3: Sola Travers (Mordora doğru)
Fotoğraf 4:Volkan son ip boyunda yükselirken
Fotoğraf 5:Oba Yerinden Çağal, Beşparmak ve Kocasarp
Fotoğraf 6: Rota Dönüşü Dipsiz Dolaylarında Görüntülenen Gelenekselci Ekip

Yüksek Kaliteli Topo İçin: https://drive.google.com/drive/u/0/folders/1niQjPjG24gAQNCIwWFAAaQ7g0FZ86xD0