17/05/2008 Kaldı Kuzey Buzulu/Aladağlar – Volkan Çakır, Hülya Erşah, Alpay Oğuş (PANDÜL), Nezihe Cantimur, Seyhan Çolak, Hakan İlhan(DAG)

Tarih: 17/05/2008

Ekip: Volkan Çakır, Sedat Mavuzer, Hülya Erşah (PANDÜL), Nezihe Cantimur, Seyhan Çolak, Hakan İlhan (DAG)

Yer/Bölge: Kaldı Kuzey Buzul Çanağı / Aladağlar

Rota: Kaldı Kuzey Buzulu

Kullanılan Ekipmanlar: Her tırmanıcıda emniyet ve iniş malzemeleri, krampon, kask, çift kazma (en az biri teknik, lider tırmanıcıda çift teknik kazma), ortak; çift yarım ip, 6 sikke, 4 buz burgusu, 1 deadmen, 1 picket, 1 stoper seti, yeterince kilitli karabina, express, perlon ve yardımcı ip yanımızdaydı.

Hava Durumu: Cumartesi yağışlı, Pazar ve pazartesi açık.

Rota bilgisi:

Emli vadisinden geçip sıyırma vadisine girdikten sonra lahitkaya solunuzda kalacak şekilde sağdaki vadiden yükselerek kaldı kuzey çanağına varılır. Çanağın dibine gitmeden rota tam olarak gözükmüyor. Dibe vardığınızda solunuzda kalan hafif diyagonal giden kulvar kaldı kuzey kar buz kulvarı. Rotadaki en önemli problem ise kulvarın Y yaptığı yeri denk getirmek çünkü çok bariz değil. Eğer yanılıp devam ederseniz kulvarın sonunda kuzey duvarının altında çıkışsız bir noktada kalıyorsunuz. Kulvara girdikten sonra 50- 60 derecede değişen bir eğimde 300 metre kadar yükseldikten sonra solunuzda ilk buzul şelalesini görüyorsunuz. Sağınızda ise slab kulvardan biraz daha dik bir kaya etabı var onun üstünde ise genişçe bir kar buz alanı mevcut. Kar buz alanının üstünde yani sağınızda ise çürük yapıya sahip 80-90 derece pozitif kaya duvarı göreceksiniz. Önünüzde ise kulvarın gittiği yönde ufak bir buzul şelalesi daha göreceksiniz. Kulvardan ayrılma zamanı gelmiş demektir artık. Duvar boyunca 15 metre kadar yan geçiş yaparak IV derecelik 4-5 metre uzunluğunda bir baca etabına geliyorsunuz. Mümkün mertebe dibe doğru giderek rotaya girmeye çalışın öndeki duvar hafif negatif çünkü. Ayrıca burada yukarıdaki bir babadan emniyet alınarak bırakılmış bir ip mevcut ancak çok yıpranmış güvenmeyin. Bacanın çıkışını sağdaki kılçığa doğru yapın. Kılçığa çıktıktan sonra önünüze 4-5 metresi 60 dereceyle başlayan son 4-5 metresi 90 derece olan muhteşem bir cam buz şelalesi çıkıyor. Bu etabı da tırmandıktan sonra geldiğiniz kulvara benzer aynı diklikte 30 metrelik bir kulvarla top sahasına ulaşıyorsunuz.

Tırmanış:

Öncelikle 3 er kişilik 2 ekip olarak planladığımız tırmanışı ytüdak tan Aykut ve Mustafa dan aldığımız rota bilgisiyle yalnızca 1 etapta ip açacağımız belli olunca beraber tırmanmaya karar verdik. Sabah salim abide yengenin hazırladığı kahvaltıyı edip öğlen gibi yıldız ekibiyle beraber emliye yola çıktık. Aykut ve Mustafa kuzey duvarından destek ekipleri de kar buz kulvarından güzeller hedeflemişlerdi. Ancak almaya unuttukları picket ve buz burgusunu bizim elimizde fazla olmasından dolayı onlara verdik. Dönüşte dediklerine göre picket bir yerde kıçlarını kurtarmış. Yine yıldızdan eznevit hedefleyen bir ekip, zirveden alaca hedefleyen bir başka ekip, todosk tan deniz in ekibi, ordos tan bora, eylem maviş ve Serkan girgin bizim gibi tatilde soluğu Aladağlarda alan ekiplerdendi. Uzun zamandır görmediğimiz bu tırmanıcılarla muhabbet etme keyfi ve başlayan yağıştan dolayı buzulda bivaktan vazgeçtik. Koca dölekte kamp atıp tırmanışa gece çıkış yaparak başlamaya karar verdik. Gece 1 gibi kalkıp 2 30 da yola çıktık. Ekibin planladığımızdan biraz daha ağır kalması yüzünden ancak 6 30
gibi rotanın altındaydık. Rotada ki şartlar beklediğimiz gibi değildi. Beklediğimiz sert kar yerine bilek boyu batak kar vardı. Bu da hem kulvarın üzerimize akma riskini hem de kaya etaplarında rahat tutunamama riskini içeriyordu. Yinede kulvara girip bir denemeyi uygun gördük. Ben önde batak kara ve akma riskine karşı dikkatli bir şekilde yükseldim. Kulvarın sonuna doğru benim yorulduğum noktada Alpay öne geçti ve yan geçiş yapacağımız yere kadar yükseldik. Burada bir stoper ve sikke atarak emniyet kurduk. Tüm rotada emniyet imkânı kısıtlı ve genelde dar çatlaklar mevcut. Bu yüzden en çok mikro stoper seti ve dar, ince sikkeler işe yarıyor. Yan geçişten sonra baca etabı geldiği için ve nezihe nin kaya derecesi daha yüksek olduğu için onun lider gitmesine karar verdik. Nezihe bacanın altına kadar 3 sikke daha atarak rotaya gireceği yere ulaştı. Ancak uzun bir süre denemesine rağmen dry tooling tecrübesi olmadığı için rotaya bir türlü giremedi. Bunun üzerine ben ve hakan malzeme toplamaya kalmayı planlamamıza rağmen ben lider tırmanışını yapmak için nezihe nin yanına gidip lider setini alıp rotaya girdim. Kaya yüzeyindeki kardan ve ıslaklıktan dolayı çok zorlanarak ve zaman harcayarak baca etabını bitirdim. Unutmadan bacanın ortasında ki sette bir sikke daha çaktım. Şimdi önümde 8 metre kadar 60 dereceden başlayarak 90 derecede biten cam buzdan muhteşem bir buzul şelalesi bekliyordu. Hemen buzun başlangıcına bir buz burgusu atıp 90 derecelik buz duvarının altına kadar yükseldim. Burada bir emniyet daha atmayı denedim ancak kaya üstü buz çatlamalar yaparak buna izin vermedi. Bunun üzerine emniyetim uzakta kalmasına rağmen etaba girdim. Etabı bitirince önüme ana kulvarla aynı eğimde ve batak kar dolu olan sola doğru yükselen bir kulvar çıktı. Artık top sahasını görebiliyordum. Tam karşımda duran yegâne kaya duvarına doğru emniyet aramak için hızla yükseldim. Ve fark ettim ki elimde yalnızca profil sikke ve tek kilitli kalmıştı. Nezihe nin yan geçişe attığı sikkeleri düşünerek iç geçirdim ama yapacak bir şey yoktu. ( ya yan geçişe az emniyet atmak ya da yanınıza daha fazla emniyet almak gerekli) tek noktadan ama sağlam bir sikkeyle emniyeti atıp ipi sabitleyerek sabit hattı kurmuş oldum. Bağırarak tek noktadan emniyet olduğunu ipe düşmemeye çalışmalarını söyledim ancak tek kelimesi anlaşılamamış tabii. Burada yine yanımda getirdiğim ama nezihe nin yanına almak istemediği için aşağıda bıraktığımız telsizler aklıma geldi. (mutlaka telsiz gerekli etap çok döndüğü için birbirini duymak imkânsız). Diğer tırmanıcılar pursikliyerek yukarı doğru tırmanmaya başladılar. Ben tek emniyete daha fazla yük bindirmemek için 30 metre daha yükselip kulvarı görebileceğim uygun bir kaya
bloğunda beklemeye başladım. İlk önce nezihe geldi. Arkasından Alpay ve hülyada yanımızdaydı. Şimdi hakan ve Seyhan ın rotayı toplayıp gelmelerini bekliyorduk. Çok uzun bir zaman 2 saat kadar bekledikten sonra başlarına bir şey geldiğini düşünerek harekete geçmiştik ki onlarda yanımıza ulaştılar. Bu kadar geç kalmalarının sebebi baca tırmanışında sırtlarında ki kamp
çantalarıyla tırmanamadıkları için çantaları çıkartıp yukarı alacak bir düzenlemeyle saatlerce uğraşmışlar. Bizde ufak teknik çantalar olduğu için etapta hiç zorlanmadık ve tabii telsizimizde olmadığı için aşağıda neler olduğunda öğrenemedik. Saat 15 te tüm ekip rotayı bitirip klasikten dönüşe başladık. Yorgunluktan düşen tempomuz sonucu ancak 10 30 gibi kampa
varabildik. Bir şeyler yiyip direkt uyuduk. Sabah güneşli bir güne kalkıp güzel bir kahvaltıdan sonra kampı toplayıp diğer ekiplerle ve salim abiyle 13 gibi buluşarak İstanbul a doğru uzun dönüş yoluna başladık.