04/07/2016 Ortaburun Kuzey ve Kuzeydoğu/Aladağlar – Aykut Kabaoğlu, Mehmet Boztepe

Tarih:  2016-07-04

Ekip:  Aykut Kabaoğlu, Mehmet Boztepe

Yer/Bölge: Aladağlar

Rota: Ortaburun Kuzey ve Kuzeydoğu

Kullanılan Ekipmanlar:  1 set yaylı takoz, 1 set takoz, 6 sikke, 8 dağ ekspresi, perlonlar, 2 çekiç, 2 nutkey, 2’şer HMS, emniyet aleti, 12(6 istasyon 3’er kişisel) kilitli, 3’er pursuik, bivak, 2x55m yarım ip

Süre:

Detay

3 Temmuz Pazar

Akşam geç saatlerde (22.00 falan) Sarımehmet’e varıp kampı attık. Sabah 6’da kalkıp aynı gün içerisinde Kaletepe Kuzey ve Ortaburun Kuzey rotalarını yapmayı düşünerek hızlıca uyku moduna geçtik.

4 Temmuz Pazartesi, Ortaburun Kuzey 1996 Rotası

Tabii sabah olunca yol yorgunluğuyla birlikte uyanması zor oldu acelemiz ne, niye tek günde iki rota yapıyoruz ki aydınlanmasını yaşayıp boş ver yat biraz daha diyerek 8 gibi kalkıp yavaş yavaş kahvaltımızı ettik. Aynı gün Asya-Umutcan ikilisi de öğlen Kaletepe Kuzey’e girecekleri için biz direkt Ortaburun Kuzey’e gidelim diyerek 10’da kamptan ayrıldık. Mangırcı vadisine giden patikayı takip edip rotayı görünce sağa rotaya doğru dik yardırarak 1 saatlik yürüyüşün ardından rotanın altına vardık. Burada kemerlerimiz üzerimizde olsa da başlardaki kolay etapları serbest geçmeye başlarken tüm malzemeleri kuşanmama salaklığı yapıp sonra hafif zor durduğumuz bir yerde çantadan malzemeleri çıkarıp istasyon kurduk. Burada başlarda ip açmak isteyenler olabilir ama kırık ağacın olduğu yere kadar çıkış çok zor değil serbest geçilebilir. Rota belirgin bacanın altına gelip hafif sağa doğru geçiş yaparak paralel çatlak izlenerek ilerliyor. Kırık ağacın olduğu yerde sikke ve yaylı takoz ile istasyon kurduk ve 11.45 gibi tırmanışa başladık.

1.ip 35m III, III+ Aykut

Çatlak boyunca kolay bir şekilde ilerliyor pek bir güvensizlik hissi oluşmuyor. Ara malzeme olarak 2 ağaç ve 2 yaylı takoz kullanıldı. Daha ip olmasına rağmen güzel bir ağaç ve oturarak emniyet almaya yer bulunca sonra uğraşmaya üşenip istasyon kurdum (ağaç ve yaylı takoz). Bu kadar erken istasyon kurmaya gerek yok daha fazla devam edilebilir, eğer rotanın başını serbest geçmemişseniz muhtemelen burası ilk ip boyu için uygun bir istasyon noktası olur.

2. ip 40m III+, IV kilidi IV+ Aykut

Rota çürük devam ediyor ancak yoklayarak devam edince uygun tutamaklar mevcut. Bu ip boyu genellikle III+, IV- gidiyor bir tane kısa bir IV+’lık hamlesi var. Ara emniyet olarak toplamda 1 takoz, 2 yaylı takoz, 1 ağaç ve 1 baba kullandım. İp boyunun sonunda rahat bir sete ulaşılıyor. Burada ufak bir tereddüt yaşadık sağdan mı devam etsek yoksa solda gözüken serbest yürünebilecek çarşağımsı yere mi geçsek diye.

3. ip 50m IV+ Mehmet

Aykut’un kurduğu istasyondan ( 4-5 mt lik bir sivri kaya dibi) sağa gittiğini sandık rotanın. Ama yükselince bir şey olmadığını fark ettik. Sonra zaten çıkmış olduğumuz büyük sette sol tarafa geçerek istasyonu sol yüzeyin dibine taşıdık oradan sola geçişle yükselmeye başladım. Rotanın en zor kısmı burasıydı. Sabit sikkenin bulunduğu yerden sonraki hamle kilit denebilir. IV+, V derece maksimum. Sonrasında yine görece kolay ilerleyen bir etaptan sonra yaklaşık 1 mt genişliğindeki, v çentiğin oraya gelip rotayı 1 takoz ve 1 yaylı takozdan istasyon kurdum. 2 yaylı takoz, 1 takoz, 1 sabit sikke, 1 baba, 1 sıkışmış taş rotadaki diğer ara emniyet malzemeleri. 15:00’da rotayı bitirip biraz takıldıktan sonra inişe geçtik. Buradan tekrardan ip açılarak ya da serbest bir şekilde sağda kalan kuleye çıkılabilir. Kitapta rota bu şekilde belirtilmiş ancak biz tekrar o kısa etabı çıkıp inmekle uğraşmak istemeyip direkt güney yüzüne doğru Küçük Mangırcı Vadisine inecek şekilde geri dönüşe geçtik. Burada birkaç yerde geri tırmanış yapmak gerekiyor ve bazı yerlerde hafif zor geçişler de yapmamız gerekti ancak belirgin bir iniş hattı yok sağı solu kurcalayarak güneyde kalan vadiye inmeye çalışılıyor, birkaç yan geçiş gerektiriyor. Oradan mı buradan mı inelim derken rotaya yaklaşımdan daha uzun süren bir inişle 16.45’te tekrar kampa vardık.

5 Temmuz Salı, Ortaburun Kuzeydoğu 1999 Rotası

Yine bir gazla alarmı 5’e kurduk 6’da kalktık kahvaltı ettik ve Sarımehmet’in o rahatlığıyla kahvaltıdan sonra bir daha yattık derken 07:30’da yürümeye başladık. Mangırcı vadisindeki patikayı hiç kaybetmeden devam edince patika sağa döndüğünde Ortaburun Kuzeydoğu yüzüne gidiyor ve patika tekrar sola dönüp 30m sonra rotaların dibine geldiğinizde işte orada slab etabı görüyorsunuz rota buradan başlıyor, slab etabın üstünde geniş bir oyuk var rota burada sol taraftan devam eden hattı izliyor. Rotanın altına vardığımızda saat 08:40’tı, bir gün önceki hatayı yapmayıp serbest geçeceğimiz slab etaptan önce malzemeleri üzerimize asıp slab kısımdan sonra sol taraftaki ufak ağacın orada bu ağaç ve bir yaylı takoz ile istasyon kurduk. Rotaya başlangıç saati 09:00

1.ip 50m IV+, V Mehmet

Rotanın kilit etabı burası. İstasyon kurduğumuz bacanın sol tarafına doğru yükselmek gerekiyor sanırım. Ben başta 5-6 mt sağda kaldım ve bu yüzden görece daha zor bir etap geçtim ama çok sıkıntı değil. 2 metre sonra yine asıl çatlağa bağlandı. Kuzey rotasına göre görece daha sağlam kayalar diyebiliriz ama yine de oynayan taşlara dikkat. İlk büyük sete varmadan hemen önce kilit hamlesi V,V+ derecede. Otlu setlerle yükselerek gidiyorsunuz ve pürüzlü fakat sağlam kolonet tutuşun olduğu 2 zor hamlenin ardından üstte bir ağaç dalında rahatlayıp ara emniyet malzemesi atıyorsunuz ve sonrası set. Ben bu hamle öncesi 1 yaylı takoz ve 1 takoz atarak kendimi rahatlattım. Büyük otlu ve taşlı sete gelince sağda canlı duran ağaçtan istasyon kurdum. Bu etabın ara emniyet malzemeleri 4 yaylı takoz, 1 ağaç, 2 takoz, sabit sikke.

2. ip 50m II, III Aykut

Mehmet beni ağaçtan emniyetle yukarı aldıktan sonra rotanın devam ettiği ve yürüyerek geçilebilecek sol tarafa istasyonu taşıdık. Rota burada çok belirgin, oldukça kolay giden bir etap pek boşluk hissi yaratmıyor birçok yerde set üzerinde yürünerek ilerleniyor ancak bu yüzden ip sürtünmesi çok artıyor ve ip boyunun sonuna doğru ipi çekmek işkenceye dönüşebiliyor. Başta bir iki IIII+’lık hamlenin ardından II, III’lük rahat bir tırmanış/yürüyüşle ilerleniyor. Ara emniyet olarak 1 yaylı takoz ve 1 takoz yeterli oldu. Rahat sete çıkıldığında iç tarafta kalan bir çatlak gözüküyor ancak oraya kadar gitmeden sol taraftaki kolay yüzeyden tırmanışa devam ediliyor. O yüzeye yakın bir yerde 1 baba ve 1 yaylı takoz ile istasyon kurdum.

3.ip 50m III, IV Aykut

Bu ip boyunun girişi bacaya girmeden sol tarafta kalan yüzeyde ilerisi otlu olarak gözüken, otlu kısmın az eğimli olduğu yerden başlıyor. Buraları geçerken birkaç defa otları tutarak yükseldim bu kısımlarda dikkatli olmak gerek. Girişte bir yaylı takoz atmış olsam da ipin ortalarına kadar çok fazla emniyet imkânı bulunmuyor. Çok fazla otun olduğu kısa kısmı geçince yine hafif otların olduğu slab bir yüzey geliyor. Burada fazla tutacak bir şey yok denge gerektiriyor. Emniyet imkânı vermeyen tedirgin geçen 10m’lik bir slab etabın ardından 1 takoz atarak kendimi rahatlatıp slab kısmı tamamlıyor ve 1 babadan daha emniyet alarak ağacın üstündeki sete çıkıyorum. Burada yine set üstünde ip sürtünmesine karşı mücadele vererek yürünüyor. Büyük kaya bloklarının olduğu ve daha sonra sağda tekrar bir yüzeyin başlayacağı noktada kaya bloklarından 1 baba ve 1 yaylı takoz ile istasyon kurdum.

4.ip 50m IV, IV+ Mehmet

Büyük kayaların olduğu setten sonra sağ yüzden devam ettim. Emniyet imkânı güzel. Bir kaç hamlesinde IV+ dereceleri görebilirsiniz. Fakat taşlara yine dikkat. Benim tıklatıp, sağlamlığını kontrol ettiğim gövdem kadar bir taş kucağıma geldi direkt mesela. Bir parçası da aşağı düştü. Bu taşı bir perlonla hemen altımdaki sete güvenle indirip yoluma devam ettim. İlerde yaklaşık 3 metrekarelik bir sette ağaç, yaylı takoz ve sıkışmış taştan istasyon kurdum. 4 yaylı takoz, 2 takoz, 1 baba, 1 sıkışmış taş 4. ip boyunun ara emniyet malzemeleri.

5.ip 10m II, III Aykut

Serbest bile geçilebilecek son etap için tekrar ip açtık. Ara emniyet olarak 1 yaylı takoz atıp 10m sonunda 2 babadan istasyon kurup rotayı tamamladık.

Ara istasyonlarda bol dinlenmeli ve yemeli-içmeli tırmanışın ardından son ip boyunun bitişi 15.30’u buldu. Rota sonunda 1 saatlik bir keyif yapıp bir yandan da bayramın ilk gününde telefonun iyi çektiği bir noktaya ulaşınca birkaç bayramlaşma telefonu edip inişe geçtik. İniş için Ortaburun üzerinde biraz daha yükselerek Alaca Yaylasına ulaşmak gerekiyor buradan da Mangırcı Vadisine inen bol S çizen net patikayı takip etmek gerekiyor. Dizleri hafiften yoran bir inişin ardından saat 18.00’da tekrar kampa vardık. Çarşamba günü dinlenip Perşembe bir rotaya daha mı girsek diye düşünsek de hem yorulup sıkıldığımızdan hem de havanın yağmurlu göstermesinden dolayı vazgeçip Çarşamba akşamı İstanbul’a yola koyulduk.

Fotoğraflar: https://goo.gl/photos/NNrBGjxuxgRE82zD7

*İki rotanın da bizim çıktığımız şekilde çizimlerini fotoğraflar içinde bulabilirsiniz.