31/08/2019 Büyük Demirkazık Kuzey Duvarı Jamieson-Friend 1972/Aladağlar – İsmail Ağdaş, Volkan Çakır

Dönüş yolunda BDK hatırası.

Tarih: 31/08/2019

Ekip: İsmail Ağdaş, Volkan Çakır

Faaliyet Sorumlusu: Volkan Çakır

Rota: Büyük Demirkazık Kuzey Duvarı Jamieson-Friend 1972

Kamp Yeri: Dipsiz göl, Oba yeri kamp yeri

Kullanılan Ekipmanlar:  Kask, bivak, ilk yardım çantası, friend set, takoz set, yarım ipler

2015 yazıydı. Tanıma faaliyetimi yaptıktan sonra duvar nedir? Nasıl tırmanılır? Diye bakınırken kuzey duvarının varlığından bu şekilde haberdar olmuştum. Sonrasında hep ona doğru tırmandım. Şimdiye kadar gittiğim yollar, açtığım ipler, aşındırdığım ayakkabılar hep bu rota içindi diyebilirim. Hem fiziksel hem de mental olarak bu kadar mücadeleci, aynı zamanda bir o kadar tatmin edici bir tırmanış yapmamıştım. 2019 Temmuz ayında Volkan’la yaptığımız mangırcı kuzey mahmuzu ve kaletepe yelkovan tırmanışlarından sonra daha çadırı bile toplamadan kuzey duvarının adı geçmeye başlamıştı. Zaten ikimizde biliyorduk ki bu faaliyet ve güzel geçen iki tırmanış bir alıştırma, bir ısınma turuydu bizim için. Volkanın daha önce iki defa kuzey duvarının altından dönmesi, benim zaten yaz başından beri yaptığım tırmanışlardan fazlasıyla gaza gelmem derken, artık doğru zaman, doğru ekip ve doğru rota bir araya gelmişti. 30 ağustos tatili ve bu tarihin rota için mükemmel olması dolayısıyla planlarımızı bu tarih için yapıp 29 ağustos akşamı İstanbul’dan yola çıkıyoruz. Ertesi sabah Niğde otgarda oluyoruz. Alışveriş, Çamardı’ya gidiş, salim abi derken Oba yeri kamp alanına 16.30 gibi varıyoruz. Ortalık gerçekten bayram yeri gibi birçok ekip ve çadır var. Aralarında tanıdık tırmanışçılar da var. Bir iki sohbet, hal hatır derken geç olmadan çadırı kurup çantaları hazırladıktan sonra yatışa geçiyoruz.

Kabaca rota hattı

Sabah 04.40’ta çadırdan çıkıp yaklaşıma başlıyoruz. Mevsimlik gölden geçip 06.00’da kuzey buzulunun altında yaklaşımı bitirip kısa bir mola veriyoruz. Biraz bakınma, rota hattını konuşma derken çeyrek geçe volkan krampon ve batonlarla buzulda yükselmeye başlıyor. Hafif olalım diye tek çift bağlamalı krampon getirmiştim. Volkan buzulu çıktıktan sonra krampon ve batonları aşağıya attı, neyse ki yakınıma kadar geldiler. Aksi halde, basit gibi görünse de buzulda kramponsuz ilerlemek mümkün değildi. Bu hamle biraz riskli olsa da bizi fazladan krampon taşımak veya kramponları almak için tekrar rota altına dönme zahmetinden kurtardı.

1. ip boyu: 06.50’de volkan başlıyor. Normalde giriş istasyonu olarak alınan sabit sikkeler, buzulun erimesinden dolayı oldukça yukarıda kalmış, ara emniyet olarak alıyor volkan. Kolay başlayan bu ip boyu aslında rotanın ilk kilidi. İleride zorlaşan, yatık ancak pürüzsüz dihedral etap sabit sikkelerle birlikte emniyet için yeterince imkân veriyor. İp boyunun sonuna doğru 50 mt. Olan ipimiz yetmiyor, volkanı çekmemek için hızlıca 4-5 metre yükselip ona ip yetiştirmeye çalışıyorum. Ancak bu esnada telaştan çantayı ve ayakkabılarımı buzul setinde bıraktım. Geri inmek için ipten çık, alçal, çanta ayakkabı giy, tekrar ipe gir derken oldukça vakit kaybediyorum. Sete çıkılan yerde 2 sabit sikke ve hazır perlon istasyon bulunuyor.08.50. (VI-, 55m.) Volkan.

1. ip boyunda Volkan.

2. ip boyu: İstasyonu taşımadan, volkan önce bir 6-7 metre alçalıp sonra kulvarımsı bacaya giriyor. İpin sürtmemesi için bacadan önce malzeme atmıyor. Yükselerek çatlak hattını devam ediyor. 1 sabit sikke + 1 friend istasyon. 09.30. (V, 50m.) Volkan.

3. ip boyu: Baca-çatlak hattını, önce dik, sonra hafif sola doğru devam ediyoruz, ipin sonuna doğru 1 takoz ve 1 friend istasyon. 10.15. (III,III+, 50m.) Volkan.

4. ip boyu: 1. Baca kuru olduğu için devam ediyoruz ancak 2. baca oldukça ıslak, bu yüzden sağa doğru yüzeye kaçıyoruz. Sonrasında sola yan geçiş yaparak tekrar hatta bağlanıyoruz. Baba + 1friend istasyon alıyoruz. 11.30. (III, V 50m.) Volkan.

5. ip boyu: Eğimli çürük setten sola yan geçerek baca hattına girilir ve bacadan devam edilir. 1 sabit sikke+ 1 takoz istasyon. 12.00. (V, 50m.) Volkan.

5. ip boyu, yan geçiş etebında Volkan

6. ip boyu: 2. Kilit ip boyundan önce ısınmak için ben lider tırmanmaya başlıyorum. Bu ip boyunda da bacayı devam ediyoruz. O meşhur yarımay balkonun sol altını hedefleyerek ipin bitmesine yakın 2 sabit sikkenin olduğu yerde istasyon. 13.05. (V, 50m.) İsmail.

7. ip boyu: Yine baca-çatlak hattından devam edip kilit etabın altındaki kovukta, tarihi tahta takoz ve boltla istasyon. 13.55. (V, 50m.)İsmail.

8. ip boyu: Kızıl çatlaktan yükselerek siyah akıntı izlerine doğru ilerliyorum. Slab ama tutuş veriyor. Hafif layback yaparak akıntı oluğunda yükseliyorum. 1sikke, 2. sikke derken kilit bitiyor. Sonrasında pozitif çürüklü yüzeyde yükselip yarım ay balkonun sol altında uygun bir yerde, 1 baba 1 friend istasyon.15.00.(VI-, 50m.) İsmail.

9. ip boyu: Sola çapraz rampadan yükselerek süper çatlağın altına varılır. 1 sabit sikke ve 1 takozdan istasyon. 16.15. (III, 40mt.) İsmail.

Kilit etabın altındaki kovukta ben ve kilit etap hattı.

10. ip boyu: Sağa doğru çapraz giden Süper Çatlak hattı bariz görülüyor. Bol emniyet imkanı veren kolay tırmanış, boşluk hissinin de etkisiyle zevkli bir hal alıyor. Çatlağın sonunda kovukta 2 sabit sikkeden istasyon. 17.25.(V,V+, 50m.) İsmail.

11. ip boyu: Kovuktan sağa yükselip sonrasında görünen kulvarın ağzına doğru yan geçiyorum. Kulvar girişinde 1 sabit sikke 1 takoz istasyon. 18.10. (IV+, 15m.) İsmail.

12.13.14. ip boyları: Uğur Kıroğlu ve Umut Şenliol’un tavsiyesi üzerine, burada ipi toplayarak serbest devam ediyoruz. Kulvarın sağ yanı sağlam ve slab olsa da sol yanı yığın halinde ve tetiklenmeyi bekliyor gibi. İpin takılması ve taş düşürmesi kaçınılmaz gibi. Bizde son derece temkinli tırmanarak kulvarı tamamlıyoruz. Bütün kulvar boyunca Kürşat Avcı’nın kazasını ve hakkında okuduklarımı düşünmeden edemiyorum. Gerçekten burada taş düşmesi sonucu bir kazaya maruz kalmak işten bile değil. Kulvar bittikten sonra gidebildiğim kadar serbest gideyim diyorum ama pek sürmüyor. Dikleşen slab etabın başında 2 friend ile istasyon kuruyorum. 19.30. (III, ~180m.) serbest.

Kilit ip boyunun altındaki tarihi istasyon. Sanırım, bolt ilk örneklerinden biri. Bir çelik dübel ile çakılmış, sağlamlığını kontrol etmeye çekindim doğrusu. Dikkatli bakarsanız sağ üst köşede de tahta bir takoz var. Yaklaşık 30 cm uzunluğunda 5x10cm bir kalas. Üzerinde bir delik ve birkaç sarım galvaniz tel ile emniyet malzemesi haline getirilmiş. O da artık kayayla bütünleşmiş durumda. Kullanmak şart değil malzeme atacak yerler var ama ben malzemeyi yanıma almak için bunları kullandım ancak, kilit ip boyunda sabit sikkeler sağolsun hiç bir malzeme sıkıntısı çekmedim.

Artık alaca karanlık oldu ve miyop gözlerim hepten gitti. Açıkçası bütün rota ve özellikle kulvar etabı yıpratmıştı beni. Burada yine ipi volkana devrediyorum. Bu esnada ipi hazırlarken ipin takıldığı iki avuç büyüklüğünde bir taş yuvarlanarak kulvara düşüyor. Birkaç sekme sesinden sonra öyle büyük bir gürültü koptu ki bir an olduğumuz yer çökecek sandım. Volkanla birbirimize baka kaldık. Hatta o esnada küçük demir kazık dağından dönen bir ekip gürültünün bütün vadi boyunca duyulduğunu söyledi. Bu olaydan sonra kulvarın ne denli tehlikeli olduğunu bir kez daha anlamış oldum.

15. ip boyunda, Aladağlarda son gün ışığı.

Bu dökülme bir temizlik olmuş olabileceği gibi tetiklenmeye müsait yeni oluşumlar da meydana getirmiş olabilir. Rotaya girecek ekiplerin özellikle dikkat etmelerinde fayda var.

15. ip boyu: Slab ve pek emniyet imkanı vermeyen, kolay ama dik bir tırmanış. Oldukça boşlık hissi var ama karanlıktan anlaşılmıyor :). Kafa lambasıyla ilk tırmanışım. 2 sikkeden istasyon. 20.10. (III,IV, 40m.) Volkan.

16. ip boyu: Dik yukarı, sonrasında hafif sağlı tırmanışla zirve sırtına varıyoruz. Babadan istasyon. 20.50. (III, 40 mt.) Volkan.

Rotada bir yerlerde biz.

Biraz mola ve yeme içme faslından sonra kendimizi iyi hissediyoruz ve karanlıkta inmeye karar veriyoruz. Aceleyle zirve defterine bir şeyler karaladıktan sonra külahtan ip inişine başlıyoruz. Hızlı olmak için eş zamanlı iniş yaptık ancak 4 iniş sonrasında yakaladığımız kalabalık bir ekip iplerinden birinin kesilmesi sonucunda tek iple yavaş bir şekilde iniyorlardı. Onlarla birlikte doğu belini indikten sonra çarşakta ayrılıyoruz ve hızlıca kamp alanına dönüyoruz. Sabah 04.00 gibi çadıra girerek neredeyse 24 saat süren faaliyetimizi sonlandırıyoruz. Ertesi gün bolca dinlenme, dipsiz göl ve Zübeyir abinin çadırında dağın keyfini çıkarmakla geçiyor.

Oba çadırında Zübeyir abi ve Adem ile akşam yemeği.
Dönüş yolunda BDK hatırası.

Değerlendirme ve notlar:

• Rota dereceleri oldschool, özellikle kilit etaplar hafife alınmamalı.
  • Bu genel zorluk ve uzunluk (600m.) birleşince gerçekten mücadeleci ve yıpratıcı bir rota oluşmuş. Rota için ciddi teknik ve mental bir altyapı gerekli.
  • Kulvar meselesine yukarıda değindim. Dikkat!! Gerçi bizden bir gün sonra bir ekip tırmanmış. Karşılaşmadık ama sorun yaşadıklarını da duymadık.
  •  Rota boyunca taş düşmeleri, çürüklük ve ıslaklık görülebiliyor. Geç ve kuru mevsimde girmek en mantıklısı(Ağustos sonu).
  • Bolca sikke ve sabit malzeme olsa da çoğu oldukça eski. Ancak istasyon kurmak için büyük kolaylık.
  •  Kulvarın sonunda bir friend kaybettim eğer bizden sonra giren arkadaşlardan bulan olursa bize ulaşmalarını rica ederim.
  • Buradan tekrar Zübeyir abi ve oğlu Adem’e misafirperverlikleri ve dostlukları için teşekkür ederim.