17/08/2016 Ortaburun Kuzey ve Kuzeydoğu/Aladağlar – Umutcan Şafak, İsmail Ağdaş

Ekip: Umutcan Şafak, İsmail Ağdaş

Yer/Bölge: Aladağlar

Rota: Ortaburun Kuzey ve Kuzeydoğu

Kullanılan Ekipmanlar:  kişisel emniyet malzemeleri, 4 karabina, 1 set friend, 1 set takoz, çeşitli sikkeler, çeşitli perlonlar, bir çift yarım ip(50m), bivak torbası, 2 çekiç, prusikler, expressler.

Süre:

Detay

Ortaburun Kuzey 1996 ve kuzeydoğu 1999 rotası:
Kamp Yeri: Sarımehmetler
İtüdak 20.yıl Dipsiz Göl faaliyetinden bir hafta önce İsmail’le beraber Sarı Mehmetlere gittik. Planımız yapabildiğimiz kadar rota yapıp Dipsiz Göle kafamız açık gitmekti. İlk faaliyet olarak Ortaburun kuzey yüzündeki 1996 rotasını seçtik. Rotaya yeterince çalışmamamız ilk gün için başımızı ağrıtsa da ertesi gün gidip rotayı tamamladık.

Ortaburun kuzey yüzü 1996 rotası
16.08.2016
Tunç fındık’ın yeni kitabındaki rota çizimi bizim biraz kafamızı karıştırdı ve rotaya yanlış yerden girdik. Öyle bir yerden girdik ki zaten aşağıdan rotanın çürük olduğu belli olmasına rağmen tanımlarda da çürük yazıyordu diyerek çok umursamadık. Bir yerden sonra rota öyle bir noktaya geldi ki ne tutsam sallanıyor bazen ufak krimplerden yükseliyordum. Arada büyük büyük taşlar düşürüyordum hatta bir tanesi ipe düştü ve ipin 7 metresini kesmek zorunda kaldık. En son İsmail “in abi bu rota olamaz” dedi ve önce bir friend atıp ona oturdum ve bir deliğe sikke çakıp iniş yaptım. Aykut’un fotoğraflarından birini açınca rotanın orası olmadığına emin olduk ve solumuzda kalan belirgin yarığa yöneldik. Belirgin bacanın sağından 20 metre kadar serbest tırmandık( III+,-IV). Sette istasyon kurup ilk ip boyuna başladık.

1.ip boyu – Umutcan
Bacamsı tırmanışlarla ilk ip boyunu tamamladık. Doğal emniyet imkanı bol, 2-3 numara friendler baya iş görüyor. Yol üstündeki ağaçta istasyon, 1 friend, 1 ağaç (III,IV+) 30-35m

2. ip boyu- İsmail
Rota belirgin ilerliyor kulvar ortasında yolu kesen bir ağaç var artçının çantayla geçmesi zor. Emniyet imkanı bol, kaya çürük, otlu topraklı tırmanış. Geniş düzlükte istasyon, baba, friend, sikke(sabit). İsmail bu noktada sağa yöneldi gitti geldi burası değil dedi, setin devamında çok çürük olan bir çatlak var ki kesinlikle IV+,V falan değil daha zor görünen bir layback hattı, burası da değil dedik. İlerde sağdan yukarı çıkılır ama orası da devamında 3-4 metre fayans kesin geçilmez burası dedik zaten hava kapatıyor üst üste yanlış rotalara girdik burası da değildir diyerek 2 ip boyu iniş yaparak aşağı indik. Bu arada ipi çekerken ip takıldı, İsmail prüsikleyip ipi kurtardı ve geri indi. Kampa dönüp Aykut’un fotoğraflarına bakınca doğru rotada olduğumuzu anladık ve ertesi gün aynı yerden gittik ve geniş düzlüğe aynı şekilde çıktık.

3. ip boyu- ismail
Rahat giden bir etap, İsmail bir ara emniyetle 20-25 m kadar gitti. Dünkü fayans burası geçilemez dediğimiz yerde göremediğimiz çıkıntılar vardı ve merdiven gibiymiş (maks IV) buraya kilit denilmiş hatta sikkeden bahsedilmiş ama biz sikke göremedik. ip boyu rahattı. İsmail 1 friend 1 babadan istasyonu kurdu beni yanına aldı. III+,IV 35m

4. ip boyu- umutcan
Serbest geçeriz desek de ip açtık 10-15 m kadar, rahat bir etap, ara emniyet atmadık, çentiğe geldiğimizde ipi toplayıp rotayı sonlandırdık. İpleri malzemeleri bırakıp sağdaki kuleye serbest çıktık, biraz oturup indik. Çentikten sonra iniş işkence… Saçma sapan yerlerden geri inmek zorunda kaldık. Aykut’un bahsettiği tehlikeli yan geçişler vardı. Sonra Küçük Mangırcı vadisinden kampa döndük.

Ortaburun kuzeydoğu yüzü 1999 rotası:
18.08.2016
Kuzey rotasına göre daha belirgin bir rota en azından bir sürü toposu var. 1 saatlik yürüyüşle sarımehmetlerden rota altına geldik. Slab etabı serbest çıktıktan sonra ağaçlı yerde bir ağaç ve bir friendden istasyon.
1. İp boyu- İsmail -40m (geneli IV kilit V-V+) Kilide kadar rahat giden bir ip boyu ara malzemeler; 2 takoz, 3 friend, 2 kumsaati, 1 baba. Kilit etap ağacın altı. Kilitten önce emniyet imkanı bol, ağaçtaki sette istasyon. Ağaç + takoz Burdan sonra bir 20-25 metre serbest gittik. Geniş sete çıkınca istasyon kurduk.
2. İp boyu- umutcan -45m (III+, IV) Rahat devam ediyor rota, geniş setin sonuna gelmeden gemen soldaki otlu yerden girmek lazım. ip sürtünmesi hat safhada yer yer ipi sırtıma alıp
çekerek ilerledim. Ara malzemeler, 2 friend, 2 takoz, 1 sıkışmış taş. sette istasyon, friend+ takoz. Burada büyük taş bloklarından yine rahat gördüğümüz bir yerde serbest devam ettik (10-15m). Daha sonra yine ip açtık.
3. İp boyu- umutcan 35-40m (III+,IV)
Sağdan mı soldan mı diye düşünerek her yerin aynı yere çıktığını görüp devam ediyorum. Rotanın bitmesine 12-13 metrelik bir bacamsı kaldı ama bizim ip maks 10 metre kadar. Ufak sette istasyon kuruyorum. Baba
4. İp boyu- İsmail 15m (IV)
İsmail rota geneline göre zor sayılabilecek yeri friction giymeden geçiyor ve rotayı bitiriyoruz. Biraz jelibon yedikten sonra çoban Ahmet abinin kampına uğruyoruz. Çay demliyor hemen biraz muhabbetten sonra sularımızı doldurup mangırcı vadisinden aşağı yavaş yavaş iniyoruz.
Rota totalde 3.5 saat sürdü. Sonraki gün dinlenelim dedik duramadık kazıklıya gittik. Ertesi gün de kocadölekte olan umut ve volkan dönüyoruz diyince o akşam sobek’in evine döndük.
Notlar:
– Kitaptaki 1996 rotasının çizimleri yanıltmaya çok müsait. Mümkünse aykutun fotolarına bakın.
– 1996 rotasına saat 12den sonra girerseniz güneşe bulaşmadan mis gibi gölgede tırmanırsınız. Oyuk olarak bahsedilen yer de oyuk değil baya geniş düzlük.
– 1996 rotasının inişinde ip inişi yapılsa daha hızlı inilebilir. Hatta ip inişiyle rotanın tabanına inilip mangırcı vadisinden dönülse bence daha kısa sürer.
– 1999 rotasının kayası 1996 rotasına göre daha sağlam ancak her iki rotada da otlarla toprakla boğuşma durumu mevcut.